آبشار سردابه

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

شهر اردبیل به داشتن جاذبه های گردشگری فراوان از جمله آبشارها و چشمه های آب معدنی مختلف، معروف است. آبشار سردابه در دامنه شرقی کوه سبلان و در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه قرار دارد.

آبشار سردابه در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل و در روستایی به همین نام واقع شده‌است. آب چشمه ای که آبشار را تغذیه می-کند، در ارتفاع ۱۸۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

هنگام حرکت به سمت آبشار، طبیعت زیبای روستای سردابه با تپه‌هایی سرسبز، چشم اندازهایی از گل‌های رنگارنگ و گندم‌زارهای دیم، چشم‌نوازی  می‌کند. پوشش گیاهی اطراف آبشار از گیاهانی همچون خزه، سرخس و دیگر گیاهان آبزی که دیواره‌های سنگی را پوشانده‌اند، تشکیل شده است.

آبشار سردابه
این آبشار ارتفاعی حدود۲۰ متر دارد و دمای آن در حدود ۳۵ درجه سانتی گراد است.  آب آبشار ظاهری شفاف و مزه ترشی دارد و بوی شدید گوگرد از آن استشمام می‌شود. آب این آبشار همچنین از عناصر و ترکیبات شیمیایی مختلفی همانند سدیم، کلسیم، سولفات و بی‌کربنات تشکیل شده است. آبشار سردابه به صورت دائمی در جریان است و حجم آب آبشار موقع بارندگی و به هم پیوستن آب‌های سطحی افزایش می‌یابد.
این محل همچنین به دلیل وجود آبگرم سردابه معروف است. این آبگرم که در گویش محلی به آن “ساری داوا” به معنی داروی زرد گفته می شود، اثرات شفا بخشی دارد. آبگرم سردابه برای بیماری‌های یرقان و زردی، خاصیت درمانی دارد و دارای مقدار زیادی گاز کربنیک است.

آبشار سردابه
چشم اندازها و مناظر زیبای این منطقه نه تنها برای گردشگران بلکه برای عکاسان و مستندسازان که به دنبال ثبت عکس و فیلم از طبیعتی بکر و گوناگون هستند نیز جذابیت دارد.
روستای سردابه اردبیل با وجود این آبشار ۳۰ متری تماشایی و ۷ دهنه چشمه آب معدنی گرم در منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا، یکی از زیباترین روستاهای کشور به حساب می آید و هرساله پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است.

مرتبط:

پل معلق پیرتقی در اردبیل

دریاچه نئور _بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل

سفر به اردبیل و سرعین؛ زیبایی‌های بی‌نظیر شمال غرب ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *