اسب‌دوانی

اسب‌دوانی می تواند رونق گردشگری ایجاد کند

نتایج یک مطالعه و بررسی نظرات متخصصان نشان داد که توجه بیشتر به رشته اسب‌دوانی به عنوان یک ورزش سنتی، می‌تواند باعث توسعه گردشگری شود.

برگزاری مسابقات ورزشی یکی از راه‌های جذب گردشگر است. گردشگر منبعی مهم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

مسابقات سنتی اسب‌دوانی یکی از ورزش‌های پر رونق و پر طرفدار در دنیا است که سالانه در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و دبی برگزار می‌شود. صنعت اسب یکی از صنایع پر رونق اقتصادی است و ایجاد اشتغال از طریق پرورش و نگهداری اسب و همچنین جذب تماشاگران این رشته و رویدادهای مختلفی که در این صنعت وجود دارد، می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند.

ورزش اسب‌دوانی در استان گلستان طرفداران زیادی دارد و کورس‌های اسب‌دوانی در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و بندر ترکمن به صورت منظم هفتگی و ماهانه، برگزار می‌شوند. با توجه به این‌که رشته اسب‌دوانی دراستان گلستان قدمت دیرینه دارد، بسیاری از علاقه‌مندان به این ورزش برای تماشای این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

از آن‌جا که این ورزش می‌تواند با جذب گردشگران داخلی و خارجی باعث اشتغال‌زایی برای مردم منطقه و توسعه این ورزش شود، حفظ و جذب حامیان مالی برای این رشته ضروری است. با توجه به این نکات؛ پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای از طریق مصاحبه با متخصصان، عوامل موثر بر توسعه گردشگری اسب‌سوای را بررسی کردند.

در انجام این مطالعه طیبه یانپی؛ پژوهشگر گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران بابلسر، به همراه صمد فتاحی و یاسر حیدری؛ پژوهشگران گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، مشارکت داشتند.

پژوهشگران برای انجام این مطالعه با ۱۷ نفر از کارشناسان هیئت اسب‌دوانی و ۵۰ نفر از مربیان اسب‌دوانی، مالکین اسب، چابک‌سواران، تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان اسب، تماشاگران داخلی و خارجی، در خصوص عوامل موثر بر توسعه گردشگری در ورزش اسب‌دوانی، مصاحبه کردند.

بر اساس نظر متخصصان این رشته، عوامل برنامه‌ریزی استراتژیک برای توسعه گردشگری، ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی برای حفظ گردشگران، ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف، زنده‌نگه‌داشتن سنت‌های دیرینه و ملی، همکاری بین ذی‌نفعان داخلی و خارجی گردشگری و محافظت از منابع طبیعی (جنگل، کوه و دریا) در توسعه گردشگری و توسعه ورزش اسب‌دوانی تاثیرگذار است.

نتایج پژوهش در مؤلفه مدیریت نشان داد که عامل برنامه‌ریزی استراتژیک برای توسعه گردشگری در ورزش اسب‌دوانی تأثیر به‌سزایی در جذب گردشگران دارد. توجه مدیران به برنامه‌ریزی استراتژیک و برقراری ارتباط با ارگان‌های مختلف از جمله، آژانس‌های گردشگری، هتل‌ها، هیئت اسب‌دوانی استان، سازمان محیط‌زیست و سازمان میراث فرهنگی باعث رونق ورزش اسب‌دوانی و جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

بررسی مؤلفه‌های زیرساختی نشان داد که ایجاد امکانات تفریحی و ورزشی برای حفظ گردشگران، بیشترین تأثیرگذاری را دارد. با توجه به این که در فضای مجموعه‌های اسبدوانی در سه شهرستان گنبدکاووس، آق‌قلا و بندر ترکمن، در فضای باز و در بین زمین‌های زراعی است، توجه به محوطه این مجموعه ضرورت دارد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که در مؤلفه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف، بیشترین اثرگذاری را دارد. با درنظر داشتن اینکه اغلب مردم استان گلستان به کشاورزی و دامپروری می‌پردازند، توسعه گردشگری باعث اشتغال‌زایی در منطقه می‌شود. ایجاد غرفه‌هایی در کنار مجموعه اسب‌دوانی، برای فروش محصولات سنتی منطقه و اشتغال در حوزه تولید و نگهداری اسب در بین افراد بومی باعث بهتر شدن اوضاع اقتصادی منطقه می‌شود. همچنین ایجاد مکان‌های اقامتی در کنار مجموعه و احداث باشگاه‌های ورزشی، پیشرفت و درآمدزایی را به دنبال دارد.

در خصوص مؤلفه فرهنگی و اجتماعی، زنده نگهداشتن سنت‌های دیرینه و ملی، در این مطالعه بیشترین اثرگذاری را داشت. برگزاری جشنواره‌های سنتی، تولید و پرورش اسب‌های اصیل ترکمن، جشنواره‌های زیبایی اسب ترکمن، باعث حفظ و نگهداری و تشویق به حضور گردشگران می‌شود.

نتایج پژوهش در مؤلفه سیاسی نشان داد که برقراری ارتباط بین اقوام و ملیت‌های مختلف، اثرگذارترین مولفه در این حوزه بود. استان گلستان دارای قومیت‌های مختلفی است و هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند. بنابراین جذب گردشگران، باعث آشنایی با قومیت‌ها، برقراری ارتباط مقابل بین آن‌ها و ترویج آداب و رسوم می‌شود.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست‌آمده به مسئولین و هیئت برگزارکننده اسب‌دوانی پیشنهاد می‌کنند که «با مطالعه تحقیق حاضر و با تکیه بر نتایج تحقیق سایر محققین، با توجه به اولویت‌های ارائه شده، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در حوزه اسب‌دوانی استان گلستان، اقدام به رفع مشکلات آن نمایند تا در نهایت شاهد شکوفایی و پیشرفت هرچه بیشتر این رشته در استان گلستان باشیم».

یافته‌های این مطالعه، پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اثرات مسابقات اسب‌سواری بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان گلستان)» در فصل‌نامه محیط‌زیست جانوری، منتشر شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری ورزشی تاثیر بسزایی بر درآمدزایی کردستان دارد

زیرساخت‌های ورزشی در پیست‌های اسکی آلوارس

ورزش و گردشگری بیشترین خسارت را از کرونا دیده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *