روز جهانی موزه

برنامه‌های روز جهانی موزه در خراسان رضوی

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی با اعلام برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها گفت: برای اولین بار از سکه‌های ضرب توس و خراسان به مناسبت روز جهانی موزه ‌ها رونمایی می‌شود.

ابوالفضل مکرمی‌فر ضمن اعلام برنامه‌های روز جهانی موزه در خراسان رضوی اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن ۱۸ می مصادف با ۲۹ اردیبهشت (روز جهانی موزه‌ها) این اداره کل با شعار «موزه‌ها زنده‌اند» و با رویکرد اطلاع‌رسانی و اجرای فعالیت‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

وی در خصوص برنامه‌های روزجهانی موزه‌ها گفت: رونمایی و نمایش سکه‌های ضرب توس و خراسان برای نخستین بار، رونمایی و نمایش تمبرهای اختصاصی حکیم ابوالقاسم فردوسی که به مناسبت هزاره بزرگداشت فردوسی و سرایش شاهنامه منتشر شده و نمایش نقاشی رنگ و روغن زنده‌یاد استاد رخسار و اهدایی در موزه فردوسی از جمله برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها در استان است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین اعطاء پروانه بهره‌برداری موزه‌ای به نخستین موزه ریلی کشور که به همت اداره‌کل راه‌آهن خراسان رضوی ایجاد شده از دیگر برنامه‌های این روز است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: نمایش تعدادی از تابلوهای نقاشی اثر استاد سروری هنرمند افغانستانی متعلق به مجموعه مجوزدار آقای ادیب آیین در موزه بزرگ خراسان و اعطاء پروانه بهره‌برداری به مجموعه آثار تاریخی خصوصی آقای صلاحی در شهرستان بجستان از دیگر برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها در خراسان رضوی است.

وی یادآور شد: ساخت و انتشار فیلم و کلیپ در شبکه‌های اجتماعی و بازدیدهای مجازی از موزه‌های خراسان رضوی نیز تدارک دیده شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی بیان کرد: هم‌اکنون این استان دارای ۹۴ موزه فعال است که زیر نظر این اداره کل، آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست، اداره کل اوقاف، سازمان زمین‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی اداره می‌شوند.

مکرمی‌فر افزود: موزه بزرگ خراسان به آدرس https://www.aparat.com/v/IKFvi، موزه توس به آدرس https://www.aparat.com/v/Id7kX  و آرامگاه و موزه نادری به آدرس https://www.aparat.com/v/E3ipf   نیز در آپارات معرفی شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان‌رضوی، وی یادآور شد: تور مجازی موزه و آرامگاه نادری به آدرس http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx ، تور مجازی موزه توس و آرامگاه فردوسی به آدرس http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx، تور مجازی سایت موزه باستان‌شناسی بندیان درگز به آدرس http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx ، تور مجازی موزه نجوم و آرامگاه خیام نیشابوری به آدرس http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx ، تور مجازی آرامگاه عطار نیشابوری به آدرس http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx و تور مجازی سایت موزه قنات قصبه گناباد به آدرس  http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx در پرتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برای بازدید علاقه‌مندان فراهم شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:تهدیدی که موزه‌ها فرصت کردند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *