گردشگری

بهترین خیابان اروپا را فقط “پیاده‌ها” می‌بینند!

در سراسر جهان شهرهای بسیاری وجود دارد که به منظور برخورداری از مزایای پیاده‌راه‌سازی و تامین رفاه حال عابران پیاده، اقدام به بهسازی و مناسب‌سازی بافت‌های قدیمی و جدید خود در این زمینه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کپنهاگ، شهری است که برای داشتن خیابان‌های سرسبز و بی‌نظیر مخصوص عابران پیاده خود شهرت جهانی و بین‌المللی دارد و با دو شاخصه دارا بودن کافه‌های روباز فراوان و فرهنگ ملی غنی شناخته شده است. این شهر از نخستین شهرهای جهان است که اقدام به پیاده‌راه‌سازی کرده است و از جمله موفق‌ترین شهرهایی به حساب می‌آید که تردد اتومبیل‌ها را در بسیاری از خیابان‌های اصلی و مرکزی خود ممنوع کرده است.

blank

کپنهاگ همچنین شهری است که ایجاد و رونق ساختمان‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های توسعه‌یافته و زیبای آن به هیچ وجه به طور تصادفی و با شتاب انجام نگرفته است. نقطه به نقطه این شهر، به هر منظوری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاصل سال‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شهری است که پیاده‌سازی آن‌ها با دقت کامل انجام گرفته است.

بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها دربرگیرنده مسیرهای فردمحور و مختص عابران پیاده است. یکی از این مناطق، مرکز خرید خیابان “استروگت” واقع در مرکز شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک است که از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های جهانگردی و یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های پیاده‌راه‌سازی شده اروپا با طول بیش از یک کیلومتر است.

blank

سال ۱۹۶۲ و از زمانی که مرکز خرید اصلی این خیابان تبدیل به تفرجگاه عابران پیاده شد نقطه عطفی برای این خیابان محسوب می‌شود. از آن زمان حدود ۹۶ هزار کیلومترمربع آن به تردد عابران پیاده اختصاص یافت و تردد اتومبیل‌ها تنها با پایین‌ترین سرعت امکانپذیر است.

استروگت دارای پیچ و خم‌های بسیار، خیابان‌های باریک، قدیمی و طولانی و به طور کلی شامل یک مجموعه خطی از چهار خیابان قرون وسطایی است که وجود ساختمان‌های شکیل، سر به فلک کشیده و انبوه در کنار مغازه‌های رنگارنگ، متنوع و چشم‌نواز در آن حس مرموز و اسرارآمیزی در دل رهگذران و بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

blank

پیکربندی‌های خاص این ساختمان‌ها هم‌چون حفاظ و مانعی طبیعی در برابر وزش باد عمل می‌کند. این خیابان برای استفاده قشرهای مختلف جامعه با پیشینه‌های گوناگون، فرهنگ‌های متنوع و قومیت‌های متفاوت ساخته شده است که حضور این حجم از تنوع و تفاوت در کنار معماری متنوع تاریخی آن، محیطی آرام‌بخش و لذت‌بخش فراهم آورده است.

blank

امروزه خیابان استروگت بهترین محل تهیه سوغات و خرید به حساب می‌آید، مملو از رستوران‌ها و کافه‌های متعدد است، میزبان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دانمارک است، در سراسر آن نوای موسیقی نوازندگان خیابانی به گوش می‌رسد و امکان کسب آرامشی نشاط‌آور را برای همگان فراهم می‌آورد. آنچه این خیابان را از دید انسان منحصر به فرد می‌کند، میدان‌های رو باز آن است که به همراه سایر جاذبه‌ها و امکانات به برگزاری تفریحات رسمی و غیررسمی اختصاص یافته است.

blank

از سوی دیگر علاوه بر مناطق مخصوص پیاده‌روی، این خیابان دارای مسیرهای مختص دوچرخه‌سواری فراوان است که در تمامی فصول سال و در هر نوع شرایط آب و هوایی مملو از دوچرخه‌ها و دوچرخه‌سواران، در طیف وسیعی از رده‌های سنی و شرایط اجتماعی مختلف است؛ دوچرخه‌هایی که در خدمت همه اقشار از ‌مدیران تجاری برجسته گرفته تا بازنشستگان مسن و از زوج‌های جوان گرفته تا والدینی با فرزندان نوپا و یا کودکان چند ساله است. بدین ترتیب خیابان استروگت، یکی از صدها نمونه پیاده‌سازی شده در شهر کپنهاگ است که آن را تبدیل به شهری برای مردم و فضایی دوستدار مردم می‌کند.

منبع:ایمنا

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *