گردشگران

سیلِ گردشگران در پساکرونا به کدام سو می‌رود؟

یک فعال گردشگری در کرمانشاه معتقد است، در دوران پساکرونا سیل گردشگران بجای مناطق پرتردد و شلوغ گردشگرپذیر، بیشتر به سمت مناطق کمتر شناخته شده و روستاها روانه می‌شود، بنابراین باید ازهم اکنون با تبلیغات ظرفیت هایمان را در این بخش معرفی کنیم.

یاور عبیری در گفت وگو با ایسنا، بابیان اینکه کرونا حدود یکسالی است فعالیت های گردشگری را تاحدودی فلج کرده، اظهار کرد: بسیاری از حوزه های گردشگری استان از جمله اقامتگاه‌های بوم گردی از زمستان سال گذشته خود را برای روزهای پردرآمد نوروز آماده می کردند، اما متاسفانه شیوع کرونا باعث توقف اکثر فعالیت های گردشگری شد.

وی افزود: در شرایط کنونی که فعالیت های گردشگری چندان رونق ندارد، می توانیم روی بخشی از  خلاء هایی که درحوزه گردشگری استان داریم کار کنیم تا برای دوران پساکرونا سهم خوبی را از حجم بالای گردشگری آن دوران داشته باشیم.

بازرس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور “آموزش” را از جمله این خلاء ها اعلام کرد و گفت: این آموزش و بروزرسانی دانش گردشگری در دو بخش فعالین حوزه گردشگری همچون راهنمایان، دفاتر گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی و نیز در بخش تقویت فرهنگ گردشگرپذیری مردم باید انجام گیرد.

وی با تاکید براینکه این آموزش ها می تواند به شکل آنلاین توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گیرد، گفت: باید بستری فراهم شود که این آموزش ها از سطح مرکز استان تا سطح جوامع محلی کوچک که می توانند گردشگرپذیر باشند را در برگیرد.

این فعال گردشگری در ادامه با پُراهمیت خواندن لزوم آموزش های گردشگری به جوامع محلی عنوان کرد: معتقدم در دوران پساکرونا سیل گردشگران به جای اماکن معروف و پرتردد به سمت مناطق کمتر شناخته شده و روستاهای گردشگری روانه خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: زمانی که بیماری کرونا فروکش کند، ترس از ابتلاء به بیماری کرونا همچنان در جان مردم و گردشگران  وجود دارد، برای همین ترجیح  می دهند به جای اینکه به اماکن گردشگری شلوغ و پرتردد مسافرت کنند، به جاهایی سفر کنند که کمتر شناخته شده و به دور از شلوغی باشد.

عبیری اضافه کرد: براین اساس، پیش بینی می کنم در آینده تا حداقل چندماهی تورهای بزرگ گردشگری را به مانند سابق نخواهیم داشت و بیشتر سفرها به شکل خانوادگی و به سمت روستاها انجام می گیرد، لذا از آمار بازدید از اماکن معروف گردشگری کاسته می شود و در مقابل آمار گردشگری مناطق بکر و طبیعی افزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: در این راستا، باید از هم اکنون در بحث آموزش جوامع محلی و بویژه راهنمایان محلی تلاش کنیم، موضوعی که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

این فعال گردشگری در ادامه با بیان اینکه در شرایط کرونایی کنونی فعالیت مراکز گردشگری تعطیل شده، اما تبلیغات نباید تعطیل شود، اعلام کرد: متاسفانه در حال حاضر چندان روی بُعد تبلیغاتی و معرفی جاذبه های گردشگری استان کار نمی شود، هرچند که ابتدای سال چند برنامه خوب مانند برگزاری فم تورها و پخش سریال “نون.خ” را داشتیم، اما هرچه پیش رفتیم برنامه ها کمرنگ و کمرنگ‌تر شد و اکنون دیگر هیچ برنامه تبلیغی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا هرچه بتوانیم در دوره کرونا روی تبلیغاتمان کار کنیم، نتیجه آن را برای دوران پساکرونا خواهیم دید و می توانیم سهم خوبی از بازار پررونق گردشگری آن زمان را داشته باشیم.

مدیراقامتگاه بوم گردی آرتین دینور در ادامه این گفت و گو به خسارت های بالایی که کرونا به اقامتگاه های بوم گردی استان کرمانشاه وارد کرده اشاره کرد و افزود: اقامتگاه های بوم گردی مراکز اقامتی نوپایی هستند که طی چندسال اخیر در استان شکل گرفته اند و صاحبانشان نیز سرمایه گذاری زیادی را برای راه اندازی آنها داشته اند که شیوع کرونا این فعالین گردشگری را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از این اقامتگاه ها طی ۱۰ماه گذشته حتی یک میلیون تومان هم درآمد نداشته اند و دچار خسارت مالی زیاده شده اند، برای همین برخی از آنها واحدهایشان را برای فروش گذاشته اند.

عبیری تصریح کرد: هرچند دولت در ابتدا برای حمایت از تاسیسات گردشگری و از جمله اقامتگاه های بوم گردی حمایت هایی همچون امهال وام ها تا پایان سال و پرداخت تسهیلات در نظر گرفت، اما واقعیت این است که بسیاری از بانک ها هنوز زیربار این دستورالعمل ها نرفته اند و اقساط خود را طلب می‌کنند.

این فعال گردشگری در ادامه با تاکید براینکه اقامتگاه‌های بوم گردی کرمانشاه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پذیرای گردشگران هستند، اعلام کرد: در دوران کرونا و پس از آن گردشگران بیش از هرچیزی نیازمند آرامش و امنیت خاطر داشتن از سالم و بهداشتی بودن مراکز اقامتی هستند، بنابراین با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تا دوره پساکرونا این اطمینان را به آنها می‌دهیم که با خیالت راحت مسافرت کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کوبا _ مصون از کرونا و پذیرای گردشگران

گردشگران به «ماچوپیچو» بازمی‌گردند

صدور ویزای ایران برای گردشگران تجاری و درمانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *