گردشگری-ایران

به همه بگویید ایران “امن” است/ ایرانی‌ها برای کاهش کج فهمی مردم دنیا باید به گردشگری خیلی بیشتر اهمیت بدهند/ ترافیک، هوای آلوده و اینترنتِ کند در ایران گردشگران را آزرده می‌کند

استاد دانشگاه چین در رشته سرمایه‌گذاری و اقتصاد معتقد است: ایران خیلی بهتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. برای گردشگران بسیار امن است اما دولت ایران باید این مهم را بیشتر درک کند که گردشگری مهم‌تر از آن چیزی است که تاکنون به آن پرداخته. این امر به کاهش کج فهمی مردم دنیا نسبت به ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جیان چانگ (Ai-Jian Chang) استاد دانشگاه در رشته سرمایه‌گذاری و اقتصاد است و در چین یک شرکت سرمایه‌گذاری دارد که علاوه بر سرمایه‌گذاری در شغل‌های مختلف، به سایر سرمایه‌گذاران و البته دولت چین در زمینه سرمایه‌گذاری در خارج از کشور نیز مشاوره می‌دهد.

او چندی پیش به همراه همسر خود به ایران سفر کرد تا با بررسی وضعیت موجود، شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران چینی را بررسی کند. همسر او نیز یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید و هر دو مسلمان هستند.

در ادامه گفتگوی خبرنگار ایلنا را با Ai-Jian Chang می‌خوانید:

در تاریخ اساطیرى دو کشور ایران و چین داستان‌هایى در مورد یکدیگر دارند. مثلا نقل شده است که فریدون پادشاه ایران سرزمین تبت، چین و بلاد مشرق را به یکى از سه پسر خود به نام توریا طوج سپرد. چینى‌ها هم مانند ایرانی‌ها داستان‌هاى حماسى و حتی شاهنامه چینی دارند که به صورت گروهی نوشته شده. همینطور ما داریم که ایران و چین از زمان اشکانیان از مسیر جاده ابریشم ارتباط خود را با یکدیگر برقرار کردند که بعدها تبدیل به راه کاروان‌رو شد که از قارهٔ آسیا عبور مى‌کرد. این بدان معناست که دو کشور همواره در طول تاریخ با یکدیگر همراه بوده‌اند. این گذشته تاریخی یعنی امروز نباید سهم ایران از گردشگری چین ۷۰ هزار نفر از ۱۵۰ میلیون نفر باشد اما چرا چینی‌ها کمتر به ایران سفر می‌کنند؟ آیا رویدادهای سیاسی موجب این اتفاق شده یا چینی‌ها رابطه تاریخی ۲ هزار و ۶۰۰ ساله خود با ایران را فراموش کرده‌اند؟

زمانی که رشد اقتصادی در چین اتفاق افتاد مردم چین ثروتمندتر از قبل شدند و مشتاق‌تر شدند تا کشورهای دیگر و دنیای دیگر را ببینند؛ ایران نیز از جمله آن کشورهایی است که چینی‌ها دوست دارند به آن سفر کنند و آن را از نزدیک ببینند. چینی‌ها، مقاصد گردشگری زیادی پیش روی خود دارند و به کشورهای مختلفی از کشورهای آفریقایی گرفته تا اروپا و… سفر می‌کنند اما ایران برای آنها مقصدی جالب و در عین حال جدید خواهد بود.

در سه سال اخیر نیز شاهد بهبود روابط سیاسی ایران و چین نسبت به سال‌های گذشته بوده‌ایم اما زمانی که مهر سفر به ایران در ویزای چینی‌ها زده می‌شد برخی از گردشگران چینی برای سفر به برخی دیگر از کشورها با مشکل روبرو می‌شدند چراکه قوانین آمریکا محدودیت‌هایی برای سفر به ایران ایجاد کرده است. گرچه اکنون شاهد هستیم که ایران این امکان را ایجاد کرد تا در پاسپورت گردشگران چینی و سایر گردشگران مهر نزند؛ بنابراین شرایط برای سفر گردشگران به ایران راحت‌تر شده است تا بیایند و ایران را از نزدیک ببینند و نگرانی بابت ثبت مهر سفر به ایران در پاسپورتشان نداشته باشند. ضمن آنکه ایران طی چند ماه گذشته تسهیلات دیگری برای گردشگران چینی در نظر گرفته و لغو روادید را عملیاتی کرده است. چینی‌ها معتقد هستند که ایران کشوری است که روابط خوبی با چین دارد و مورد تایید آنها خواهد بود.

در این‌صورت باید گفت قوانینی که آمریکا برای محدود کردن سفر گردشگران به ایران وضع کرده، مانع اصلی برای توسعه گردشگری ایران و سفر گردشگران بین‌المللی مانند چینی‌ها به کشور ما است؟

بله دقیقاً این قوانین محدودیت‌هایی برای سفر به ایران ایجاد کرده بود که اکنون با عدم ثبت مهر در پاسپورت گردشگران، توسط ایران این مانع رفع شده است.

به‌نظر می‌رسد امروز بیشترین تمرکز دو کشور ایران و چین در حوزه سیاست و اقتصاد است، این درحالی است که می‌توان با توسعه گردشگری بین دو کشور به برنامه‌های دقیق‌تری جز برگزاری چند نمایشگاه و… برسیم که یادآور اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور باشد. اگر از شما بپرسند چه بسته‌های پیشنهادی را برای گسترش این همکاری و تعامل درنظر دارید، چه می‌گویید؟ نظرتان درخصوص زیرساخت‌های گردشگری ایران برای پذیرش گردشگران خارجی چیست؟

در مورد زیرساخت‌های گردشگری در ایران و در مورد شرایطی که می‌تواند توسعه را در ایران به همراه داشته باشد چند پیشنهاد دارم: نخست آنکه باید در حوزه حمل و نقل به خصوص در تهران که پایتخت ایران است و معمولا گردشگران یا در ابتدای سفر خود یا در روزهای پایانی به آن سفر می‌کنند، فکر اساسی شود. آنچه که در سفر به تهران شاهد بودیم ترافیک بسیار زیاد است که زمان زیادی را تلف می‌کند. باید شرایط حمل و نقل عمومی بهبود پیدا کند. همچنین آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای ایران معضل دیگری برای گردشگران خواهد بود چراکه گردشگران نسبت به این موضوع حساس هستند.

مورد دوم در خصوص عدم ساماندهی و آماده‌سازی خیابان‌ها و مکان‌های گردشگری برای حضور گردشگران میانسال و سالمند است. در حال حاضر بیشترین تعداد گردشگران ایران را افراد میانسال تشکیل می‌دهند این درحالی‌ست که به جرأت می‌توان گفت هیچیک از بخش‌های گردشگرپذیر ایران برای پذیرش گردشگران سالمند آماده‌سازی نشده است. هیچگونه تسهیلات رفاهی حتی صندلی برای استراحت چند دقیقه‌ای برای بازدید راحت‌تر در سایت‌های گردشگری و میراثی ایران درنظر گرفته نشده. اگر در برخی از سایت‌های میراثی و گردشگری که پربازدیدترهستند این امکان وجود داشته باشد تا مکانی برای استراحت و سپس ادامه بازدید طراحی شود، قطعا بهتر خواهد بود. ضمن آنکه الزام برای نحوه پوشش بانوان در ایران هم چالش دیگری است. هرچند این نوع پوشش در ایران یک قانون است اما می‌تواند مانعی برای سفر بسیاری از خانم‌های گردشگر به ایران باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه گردشگری ایران با آن روبرو هستیم، اینترنت و زیرساخت‌های مرتبط با آن است. اینترنت هتل‌ها در بیشتر مواقع سرعت بسیار کندی دارد و دائم قطع می‌شود. همچنین حجم اینترنتی که اختصاص پیدا می‌کند، بسیار کم است. باید شرایطی فراهم شود تا رابطه‌ای بین تور اپراتورهای ایران و چین به وجود بیاید و توراپراتورهای ایران باید به صورت دقیق بدانند که مردم چین از سفر به ایران چه چیزهایی می‌خواهند و چگونه می‌توانند بر اساس این خواسته‌ها، مسیرهای گردشگری را تعریف و بسته‌های سفر را در اختیار گردشگران چینی قرار دهند. با این وجود باید بگویم ایران خیلی بهتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. در واقع ایران کشوری بسیار امن برای گردشگران است.

IMG-20191201-WA0010

نظر و شناخت گردشگران چینی درباره فرهنگ، جغرافیای ایران چیست و این شناخت تا چه اندازه تحت تأثیر سیاست ایران‌هراسی است که رسانه‌های بین المللی در پیش گرفته‌اند؟

بسیاری از مردم چین این تصور را نسبت به ایران دارند که اکنون در ایران جنگ است. این تصویر از آن جهت در ذهن چینی‌ها شکل گرفته که شبکه‌های خبری هر روز خبرهایی درباره این موضوعات منتشر می‌کنند و همواره تصاویری از نظامی‌ها و جنگ مخابره می‌کنند؛ به خصوص رسانه‌هایی که تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا هستند. در عین حال از سوی بسیاری از نهادها و ارگان‌ها اخطارهایی برای سفر به ایران داده شده و گفته شده که به ایران سفر نکنید.

گردشگران خارجی معمولا درباره ما ایرانی‌ها می‌گویند که نسبت به گردشگران خارجی کنجکاویم و مثلا برایمان مهم است گردشگران خارجی از کدام کشورها می‌آیند، درباره کشور ما چه نظری دارند و… در واقع می‌توان گفت این رفتار مردم ایران برای گردشگران خارجی عجیب و جالب است. حتی گفته می‌شود آشنایی با مردم و فرهنگ ایران مهم‌ترین بخش سفر گردشگران خارجی است. نظر شما درباره مردم ایران چیست؟

از آنجا که من یک مسلمان هستم حس بسیار نزدیکی نسبت به مردم ایران که آنها نیز مسلمان هستند، دارم و احساس می‌کنم مردم ایران مانند خواهرها و برادرهای من هستند. من زبان عربی را در دانشگاه آموختم و از زمان‌های دور رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و مردم ایران داشته‌ام. معتقد هستم رابطه مردم ایران و مردم چین یک رابطه واقعا دوستانه است. البته باتوجه به شرایط موجود فکر می‌کنم تحریم‌ها، مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده و آنها را در فشار گذاشته و گویا مردم در حال فقیر شدن هستند. یکی از راهکارهای برون‌رفت از این شرایط آن است که دولت ایران تسهیلاتی ایجاد کند تا بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند و شرایط موجود را بهبود بخشد.

ایران باید درهای خود را بیشتر و بیشتر باز کند تا بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت خود بکشاند. بخصوص در حوزه سرمایه‌گذاری باید امور را راحت‌تر کند. هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاری را جهت بهبود صنعت و زندگی عموم مردم جامعه کمتر کند. دولت ایران باید این مهم را بیشتر درک کند که گردشگری مهم‌تر از آن چیزی است که تاکنون به آن پرداخته. اگر چنین درکی در میان دولتمردان ایران حاصل شود به کاهش کج فهمی مردم دنیا نسبت به ایران کمک خواهد کرد.

بخشی از ظرفیت کشور چین و ایران را جوانان به عنوان نیروی انسانی کشورها تشکیل می‌دهند. با توجه به اشاره‌ای که به لزوم تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران داشتید، پیشنهادات شما برای ایجاد چنین شرایطی چیست؟ چینی‌ها بیشتر تمایل دارند در کدام بخش از صنایع ایران از خودروسازی و معدن گرفته تا گردشگری سرمایه‌گذاری کنند؟

فکر می‌کنم، بزرگترین عامل بازدارنده برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و سخت‌ترین بخش این مهم، کج فهمی است که عموم جامعه بین‌الملل نسبت به وضعیت داخلی ایران دارند. بسیاری از افراد از جمله سرمایه‌گذاران فکر می‌کند درحالی‌که در خیابان‌های ایران قدم می‌زنید، دزدیده خواهد شد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران خارجی دائم به این مهم فکر می‌کنند که در چنین شرایطی که تصویر ذهنی جهانیان نسبت به ایران تا این اندازه منفی است اگر بخواهند پول و سرمایه خود را وارد ایران کنند آیا امنیت خواهد داشت یا خیر؟ آیا چنین سرمایه‌گذاری امن خواهد بود؟ از دیگر مسائلی که ایران باید به آن توجه کند ساده‌سازی پروسه سرمایه‌گذاری است. باید هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاران را کاهش داد و به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که پول و سرمایه‌ای که وارد ایران می‌کنند در امنیت خواهد بود و برای آنها ذخیره خواهد شد. همچنین باید به سرمایه‌گذاران این اطمینان داده شود که سرمایه‌گذاری در ایران سودآور خواهد بود. تحقق تمام این امور نیازمند سیاست‌گذاری کاملا شفاف است تا سرمایه‌گذاران بتوانند اطمینان کند.

شاید بهتر باشد ایران همانطور که برای گردشگران چینی تسهیلاتی مانند لغو روادید را ایجاد کرده برای سرمایه‌گذاران چینی نیز شرایط خاصی را در نظر بگیرد و حضور آنها را تسهیل کند.در عین حال اگر بتوان آن زمان ماندگاری گردشگران چینی را در ایران افزایش داد و لغو روادید را از ۲۱ روز بیشتر کرد، بهتر خواهد بود. قطعاً بهبود شرایط گردشگری ایران سبب خواهد شد و وضعیت اقتصادی ایران نیز بهتر شود.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *