موزه

خواندن در موزه تعطیلی ندارد

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در روزهایی که شیوع کرونا موزه‌ها را تعطیل کرد، پویش خواندن در موزه همچنان از طریق فضای مجازی فعال است زیرا معتقدیم قصه می‌تواند، غصه را بکاهد.

لیلا کفاش‌زاده مدتی است پویشی با عنوان خواندن در موزه راه انداخته، در این پویش به طور معمول سه‌شنبه‌های هر ماه بخشی از کتاب در یکی از موزه‌های تهران با حضور علاقمندان خوانده می‌شد تا از یکسو علاقمندان با حضور در موزه بازدیدی رایگان از آن داشته باشند و همچنین فرهنگ کتابخوانی در موزه ترویج شود.

این طرح کتابخوانی در موزه‌ها توانست در سال ۹۶ جایزه ترویج کتابخوانی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند و با انتشار در روزنامه‌ها و فضای مجازی علاقمندان زیادی برای خود جلب کرد.

عنوان کتاب‌ها معمولا بر اساس موضوع موزه‌ و یا محتوای موزه‌ها انتخاب می‌شوند. به طور مثال در یکی از سه‌شنبه ها کتاب قمر در عقرب که کتاب تاریخی است و به موضوع ازدواج امیرکبیر پرداخته در موزه ملک با علاقمندان خواندیم دلیل انتخاب موزه ملک نیز وجود سند ازدواج امیرکبیر با همسرش در این موزه بود.

همچنین در یک سه شنبه دیگر مراسم خواندن کتاب سه نخ در موزه فرش و یا کتاب خسیس را در موزه بانک ملی برگزار شد. در برخی از مراسم کتاب‌ خوانی از نویسنده کتاب دعوت می‌شود تا بخشی از کتاب را برای علاقمندان بخواند، همچنین قرار بود خواندن کتاب ها محدود به موزه ‌ها نشود و در فرهنگسراها، بناهای تاریخی و یا کافه ها نیز مراسم کتابخوانی برگزار شود.

موزه

شیوع کرونا نتوانست این پویش را متوقف کند حالا خانم کفاش زاده در قرنطینه این فعالیت را ادامه می‌دهد. کفاش زاده به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: پس از تعطیلی موزه‌ها از خانه این پویش را ادامه دادیم و از طریق صفحه اینستاگرام علاقمندان در این پویش حضور دارند.

وی با اعلام این که در این مدت چهار جلسه کتابخوانی برگزار شد، گفت: بر اساس تجربه در این مدت متوجه شدیم در چه ساعاتی علاقمندان بیشتر مشتاق این پویش هستند و اگر اطلاع رسانی خوب و درستی انجام شود تعداد زیادی از علاقمندان از طریق فضای مجازی به این پویش می‌پیوندند.

کفاش زاده اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در این مدت که از خانه برنامه اجرا می‌شود میراث و افسانه‌های محلی را به دیگران معرفی کنیم مثلا در هفته پیش داستانی از شهرستان میناب را بازگو و تلاش کردم بخشی از آداب و فرهنگ مردم آن خطه کشورمان را معرفی کنم.

وی با اشاره به شرایط سخت کنونی مردم و ماندن در قرنطینه و  شاید غم از دست دادن‌ها گفت: در یکی از جلسات گذشته نیز قصه افسانه سنگ صبور بر اساس کتابی از پژوهشگاه میراث فرهنگی بازگو شد تا مردم یاد بگیرند چگونه با کمک این قصه ها، غصه‌هایشان را بکاهند یا از بین ببرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *