گنبد-سلطانیه

دروازه جنوبی گنبد سلطانیه احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: احیای دروازه جنوبی گنبد سلطانیه از اوایل خردادماه آغاز شده و امیدواریم تا پایان شهریور به اتمام برسد.

وی افزود: پروژه خواناسازی سنگ‌ها و تهیه آن‌ها و باززنده‌سازی بخشی از برج و باروی بخش جنوبی در سال‌های گذشته انجام شده و باززنده‌سازی برج و باروی بخش جنوبی همچنان در حال انجام است و به این منظور از امکانات داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه میراث جهانی سلطانیه استفاده می‌شود. همه سنگ‌های برج و بارو از محلی که سابقاً در تأمین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می‌گرفته، تأمین می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: ارگ شهر سلطانیه دارای دو دروازه شمالی و جنوبی است که مهم‌ترین دروازه‌های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود. اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان انجام می‌شود. پلان برج و باروی گنبد سلطانیه کاملاً موجود است، به ‌نحوی که در برخی قسمت‌ها پی سنگی و در دیگر بخش‌ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می‌رسد.

ارجمند خاطرنشان کرد: احیای دروازه‌ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می‌تواند مسیر تازه‌ای برای بازدیدکنندگان فراهم آورد و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی به‌ دست‌ آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدیدها بیفزاید.

گنبد سلطانیه در سال ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی و تیرماه سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است. این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می‌شود. این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم‌اکنون بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان به‌شمار می‌آید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ماه نشان و ردپای جن و پری در زنجان

آغاز مرمت سه راسته بازار تاریخی زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *