گردشگری یزد

فرصت نوروز، آسیب‌های وارده به گردشگری یزد را جبران نکرد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به کاهش چشم‌گیر مسافرت‌های نوروزی به یزد، احتمال ارتباط گردشگری با افزایش شیوع کرونا را کمرنگ‌ خواند و اظهار کرد: فرصت نوروز جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری یزد نبود.

«هما خورشیدی» در پنجاه و پنجمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که به‌ صورت مجازی برگزار شد، رویکرد ستاد ملی کرونا برای ایام نوروز را توجه به روحیه و نشاط مردمی و در دستور کار قرار دادن سفر مسئولانه به‌جای سفر انبوه عنوان کرد.

وی همچنین از اعطای گواهینامه مقصد ایمن به بسیاری از مقاصد گردشگری یزد طی بازدیدهای مشترک وزارت بهداشت خبر داد.

خورشیدی ضریب اشغال تخت‌های اقامتگاه‌های مجاز یزد در ۱۶ روز تعطیلات نوروز را ۲۹.۴ درصد اعلام کرد که در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا افت چشمگیری داشته و این در حالی است که این ضریب در کل کشور و مناطق آزاد حدود ۳۷.۱ درصد به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی این مسئول، بیش از چهار هزار مورد نظارت از تأسیسات گردشگری در ایام نوروز صورت گرفت و بخش عظیمی از فعالیت‌های سازمانی بخش گردشگری متوجه برخورد با مراکز و فعالیت‌های غیرمجاز بود که همچنان به قوت خود باقی است.

خورشیدی در تحلیل ترددهای نوروزی میزان خودروهای خروجی از استان را بیش از ورودی‌ها دانست که نشانگر خروج بیشتر شهروندان یزدی به نسبت ورود گردشگران غیر یزدی به این استان در ایام نوروز امسال بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین با اشاره به کاهش قدرت خرید عموم جامعه، فرصت نوروز را جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری ندانست و برنامه‌های آتی این صنعت در یزد را منوط به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در این رابطه دانست.

«محمدمهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن انتقاد از نپذیرفتن آسیب‌های صنعت گردشگری توسط مدیران دولتی و مدیریت پراکنده در تعطیلات نوروز، به برخی تجربیات موفق یزد در این ایام اشاره کرد.

وی برنامه‌ریزی شهرداری یزد بر مبنای جذب گردشگر درون استانی را انتخابی هوشمندانه دانست که در شرایط مبهم نوروز، آگاهانه و به‌درستی صورت پذیرفت.

شرافت در ادامه میزان سفر به خارج از استان را در ایام نوروز ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته عنوان کرد که با افزایش ۹۷ درصدی مصرف سوخت همراه بوده است.

وی شناسایی فرصت‌های باقی‌مانده برای حفظ صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داد و با تأکید بر مباحث مرتبط با مخاطب‌شناسی، همراهی اعضای کانون در این زمینه را خواستار شد.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم با اشاره به شرایط نسبتاً متعادل کشور در ایام نوروز، کاهش آمار مسافرت‌های نوروزی به یزد را دور از انتظار دانست و گفت: متاسفانه با وجود ادامه روند درگیری با کرونا در کشور، شرایط آتی همچنان مبهم خواهد بود.

«جعفر امین‌مقدم» معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز به ارائه گزارش فعالیت‌های نوروزی شهرداری یزد در این ایام پرداخت و گفت: نصب المان‌های ماندگار، ایجاد فضای سبز در ابعاد گستره‌تری نسبت به سال‌های گذشته و مجموعه اقدامات نشاط‌آفرین شهری همچون ویدیو مپینگ بر روی بنای امیرچخماق و برج و باروی شهر از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی محور فعالیت‌های شهری در ایام نوروز را ایجاد ارتباط جدی و مؤثر میان شهر و شهروند معرفی کرد که بازخورد مثبتی از طرف شهروندان داشته است.

امین‌مقدم ویدیو مپینگ را اقدامی شناخته‌شده در جهان برای ساخت برندینگ و جذب گردشگر در شهرهای مهم معرفی کرد که با استفاده از نور، سناریوی مشخصی بر روی بناهای با اهمیت شهری به تصویر کشیده می‌شود و اکنون به یک‌زبان مشترک ابزاری در دنیا تبدیل‌شده است که بنا یا شهر موردنظر را به شیوه‌ای نوین معرفی می‌کند.

وی برنامه‌ریزی و خلاقیت را دو عامل مؤثر در استفاده از فضای شهری موجود دانست که در آن ارتباط انسانی جدی‌تری شکل‌گرفته و مشارکت و رضایتمندی بیشتری را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، «سید محمدرضا فهیمی» فعال حوزه میراث فرهنگی نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست با تعریف شرایط بحرانی و نبود امکان پیش‌بینی نظام‌ها در آن، به بیان لزوم تغییر در شناخت سیستم و مخاطب نسبت به شرایط حاکم پرداخت.

وی همچنین تلقی گردشگری به‌ عنوان موجودی زنده به جهت ادامه حیات را پیشنهاد کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قهوه شیرین یزدی چاشنی تنوع گردشگری یزد

جاذبه‌های گردشگری یزد

گردشگری آسمان یزد را شلوغ‌تر کرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *