آبشار وارک لرستان

لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است

یک باستان شناس گفت: مربع گردشگری غرب کشور به عنوان ایده من متاسفانه در کرمانشاه بدون حضور لرستان مطرح شده است.

دکتر عطا حسن پور  اظهار کرد: در کمیته گردشگری اتاق بازرگانی لرستان پیشنهادی را برای توسعه و رونق گردشگری لرستان مطرح کردم.

وی با بیان اینکه لرستان آثار ثبت جهانی ندارد، بیان کرد: مجبوریم برای جذب گردشگر به استان پیوندی بین استان‌های همجواری که آثار ثبت جهانی شده دارند برقرار کنیم.

این باستان شناس افزود: همانگونه که یزد، اصفهان و فارس برای جذب گردشگری و رونق صنعت توریسم در مناطق خود مثلث گردشگری ایجاد کردند و گردشگران خارجی پس از بازدید از آثار هر استان به استان دیگری سفر می‌کنند.

حسن پور اضافه کرد: براین اساس پیشنهاد دادم با وجود استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه و همدان مربع گردشگری تشکیل و بر اساس آن جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی این چهار استان را طی نقشه‌ای در اختیار گردشگر خارجی قرار دهیم و از این طریق به رونق این صنعت در منطقه لرستان قدیم کمک کنیم.

این دکترای باستان شناسی با بیان اینکه براساس جغرافیای تاریخی ایران دلایل متقنی برای این پیشنهاد دارم، تصریح کرد: در جغرافیای تاریخی ایران یک راه ابریشم و یک راه شاهی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه راه شاهی از خوزستان شروع و به سمت همدان می‌رود و دلیل این نامگذاری این بوده  که دو پایتخت شوش و اکباتان(هگمتانه) را به هم متصل می‌کرده و مسیر عبور آن تنها از لرستان بوده است، افزود: نقش و کارکردی که این راه داشته این بوده که بین پایتخت‌های ایران ارتباط برقرار کرده و این ارتباط  تنها از لرستان می‌گذشته است، در واقع لرستان یک چهار راه ارتباطی بین تمدن ها بوده و با وجود تمدن قدیمی‌ای که خود نیز داشته ضرورت دارد که این راه شاهی را به جاده ابریشم متصل کنیم.

حسن پور با اشاره به اینکه جاده  ابریشم از چین آغاز و تا بین‌النهرین بوده، گفت: مسیر آن بصورت شرقی غربی بوده که بعدا در دوره اسلامی شاهراه خراسان بر روی این جاده منطبق شد و از ماوراءالنهر به سمت بین‌النهرین آمد و به نام جاده خراسان بزرگ معروف شد.

این باستان شناس با بیان اینکه جاده خراسان بزرگ( جاده ابریشم) از لرستان فعلی عبور نمی‌کرده بلکه مربوط به لرستان فرهنگی قدیم است، عنوان کرد: جاده ابریشم که از کنگان عبور کرده جزو لرستان بوده و تپه‌های این مسیر نیز هنوز هم در فرهنگ باستان شناسی جهان به نام تپه‌های لرستان معروف هستند.

وی گفت: راه شاهی تقریبا منطبق بوده بر مسیر فعلی نورآباد به کرمانشاه و از بعد از هرسین به جاده ابریشم منطبق می‌شده است و شعبه دیگر از سمت نهاوند و ملایر به این جاده متصل می‌شده است.

حسن‌پور با بیان اینکه با این تفاسیر پیشنهاد دادم که این مسیر و تمام جاذبه های گردشگری و تاریخی آن را احیا کنیم و براساس نقشه‌ای تدوین شده در اختیار گردشگر خارجی قرار دهیم تا گردشگران از آثار تاریخی خوزستان، جاذبه‌های لرستان و آثار تاریخی کرمانشاه و همدان بازدید کنند، افزود: ثبت جهانی کلید اصلی ورود گردشگر خارجی  و ارز آوری به کشور است و چنانچه در این چرخه جایگاهی نداشته باشی ارز آوری نخواهید داشت.

این دکترای باستان شناسی با بیان اینکه این طرح را در قالب ۲۰ صفحه تدوین و به دکتر سلاحورزی نائب رئیس اتاق ایران تحویل دادم، افزود: جلسه‌ای مشترک بین مدیران میراث و استانداران این چهار استان برگزاز و جلسه بعدی بین معاونین گردشگری، استانداران و مدیران میراث استان‌های مذکور برگزارشد و روی این مساله اظهار نظر کردند.

وی اضافه کرد: متاسفانه متوجه شدیم این طرح مربع گردشگری مرداد ماه گذشته در نشست شهرداران و اعضای شورای شهر سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج با حضور ایوبی نماینده ایران در سازمان جهانی یونسکو با موضوع انعقاد تفاهم‌نامه برای ثبت «مسیرگردشگری تاریخ و تمدن ایران» در غرب کشور در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد و لرستان را از این چرخه حذف و چهار استان به سه استان تقلیل یافته است.

حسن پور گفت: این ایده مربوط به من بوده و سوال اینجاست که چرا در دو جلسه با مدیران ارشد استان‌های مذکور باید بدون حضور استان‌های لرستان و خوزستان آن را مطرح کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

مخمل کوه لرستان

سهم لرستان از صنعت گردشگری ناچیز است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *