مردم با تعویق رزرو هتل ها/صنعت گردشگری به صنعت گردشگری کمک کنند/وزیر میراث‌فرهنگی

مردم با تعویق رزرو هتل ها به صنعت گردشگری کمک کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا از شرایطی که به وجود آمده عبور کنیم، گفت: پیشنهاد و درخواست من از مردم این است که تا جایی که امکان دارد نسبت به لغو رزرو هتل و تورهای داخلی خود اقدام نکنند و با هدف کمک به صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی این صنعت، رزروهای خود را به زمان بعد از کنترل ویروس کرونا منتقل کنند.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در گفتگو با برنامه رادیویی «پارک شهر» رادیو تهران، گفت: بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران ما جزو اولین دستگاه‌هایی بودیم که با وزارت بهداشت در این زمینه همکاری خود را آغاز کردیم و در اولین قدم تورهای ورودی به کشور و سفرهای داخلی را محدود کردیم چرا که سلامت مردم برای ما در اولویت قرار دارد.

او افزود: در همین خصوص برخی از مردم که برای نوروز بلیت، هتل و یا تور رزرو کرده‌اند، با توجه به شیوع بیماری کرونا درخواست لغو رزرو و استرداد وجوه پرداختی را دارند که این موضوع باعث فشار به فعالان صنعت گردشگری کشور شده است. برخی از آن‌ها در خارج از کشور نسبت به رزرو هتل برای مسافران خود اقدام کرده‌اند اما در حال حاضر هتل‌های خارجی حاضر به استرداد وجه پرداختی به دفاتر گردشگری نیستند و این موضوع باعث شده تا در کنار افت سفرها و گردشگری داخلی شاهد فشار بر روی فعالان صنعت گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی و نیز هتل‌ها باشیم.

مونسان تصریح کرد: از آنجایی که مردم عزیز ایران همواره با ما همکاری داشته‌اند و به صنعت گردشگری کشور نیز علاقه‌مند هستند، درخواست من از مردم این است برای لغو رزروهای خود عجله نکنند و این رزروها را با همان نرخ و بدون تغییر به زمان دیگری موکول کنند و بعد از کنترل و مهار بیماری کرونا از آن استفاده کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: البته در همین خصوص دستورالعملی را به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها ارسال کرده‌ایم و مردم عزیز در صورتی که تمایل به لغو رزرو و دریافت وجوه پرداختی را دارند می‌توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند و اگر به مشکلی برخورد کردند می‌توانند به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان‌ها مراجعه کنند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد گردشگری کشورهای دنیا

او در ادامه با تشریح تاثیرات کرونا بر صنعت گردشگری در ایران و سایر کشورهای دنیا، اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا باعث وارد شدن خسارت به حوزه اقتصادی در بسیاری از کشورها شد که در این میان با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در حوزه اقتصاد، بیشترین خسارت را صنعت گردشگری دید و بر اساس برآوردها ۳۰ تا ۴۰ درصد شاهد کاهش حجم سفر و گردشگری در دنیا بعد از شیوع بیماری کرونا هستیم.

مونسان سپس به شیوع کرونا در چین اشاره کرد و افزود: چین یک بازار بسیار خوب برای گردشگری حساب می‌آید و در این زمینه با توجه به عدد ۱۵۰‌میلیون گردشگر خروجی چین و رتبه اول آن‌ها در هزینه کردن در طول سفر، به دنبال ایجاد بازار جدید از چین و دریافت سهم مناسب از بازار گردشگری چین بودیم که با شیوع کرونا این برنامه‌ریزی‌ها تحت تاثیر قرار گرفت که البته در این رابطه اولین دستگاهی بودیم که با وزارت بهداشت همکاری کردیم و پروازها را محدود کریم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در کنار مردم هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم اما درخواست ما از مردم عزیز نیز این است در صورتی که برای‌شان امکان دارد، در شرایط فعلی و با توجه به فشار اقتصادی که بر روی فعالان صنعت گردشگری است، رزروهای خود را باطل نکنند و آن را به زمان دیگری یعنی بعد از کنترل و مهار کرونا موکول کنند و در یک فرصت زمانی دیگر از این رزرو بدون تغییر نرخ استفاده کنند.

ورود معاونت میراث‌فرهنگی کشور به پروژه ژئوپارک قشم

مونسان همچنین درباره پروژه در حال اجرا در قشم و تاثیر آن بر روی ژئوپارک قشم نیز گفت: در این خصوص مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست توقف پروژه را داشت که ریاست جمهوری نیز به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی دستور داد تا این پروژه متوقف شود؛ البته ژئوپارک قشم مربوط به حوزه محیط زیست اما با توجه به ارزش‌های فرهنگی تاریخی که وجود دارد، معاونت میراث‌فرهنگی این وزارت خانه نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و با توجه به دستور اکید رئیس جمهوری، به طور حتم این پروژه متوقف خواهد شد.

منبع:ایلنا

مرتبط:

کرونا عاملی بر دیده نشدن تاثیر مشکلات اقتصادی بر گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *