سفر با قطار

توقف‌ها در سفر با قطار چگونه است؟ برای چیست؟

اگر از طرفداران سفر با قطار بپرسیم که چرا این نوع سفرها را دوست دارند، بیشتر آن‌ها از “راحتی” می‌گویند. واقعیت این است که این نوع سفر – از خرید بلیط قطار تا سوار شدن و طی مسیر-  می‌تواند راحت‌ترین نوع سفر باشد (حتی اگر ارزان‌ترین یا سریع‌ترین نباشد) چون در آن خیلی آسان می‌شود خوابید، راه رفت، غذا خورد و از سرویس بهداشتی استفاده کرد. علاوه بر همه این‌ها، قطار در مسیرش درسفرررررررر چند نقطه توقف می‌کند. پس اگر می‌‎خواهید یک سفر آسوده و به صرفه داشته باشید و برای رسیدن به مقصد هم عجله ندارید، همین الان بلیط قطار بخرید. اما توقف‌های قطار برای چه کاری هستند و چطور می‌توانیم بهترین استفاده را از این زمان توقف بکنیم؟

چرا قطارها در مسیر توقف می‌کنند؟

اگر تا به حال حتی یک بار با قطار سفر کرده باشید، احتمالا در هنگام توقف (مثلا صبح زود و قبل از طلوع آفتاب) صدای مهمانداران و مسافران را شنیده‌اید که برای نماز بقیه را صدا می‌زنند. همه قطارها در ایران موظف هستند که برای نماز توقف کنند. این توقف‌های بیست دقیقه‌ای اما تنها برای نماز خواندن نیستند. خیلی از مسافران در این ایستگاه‌ها پیاده یا سوار می‌شوند و شما هم می‎توانید اگر دوست دارید پیاده بشوید و چند دقیقه در هوای آزاد قدم بزنید یا از سرویس بهداشتی ایستگاه استفاده کنید. ساعت توقف قطار شما در ایستگاه‌های مختلف به ساعت حرکتتان از مبدا بستگی دارد. اگر عجله دارید یا می‌خواهید سر یک ساعت دقیق به مقصد برسید، بهتر است تعداد و مکان ایستگاه‌ها را قبل از خرید بلیط قطار چک کنید.

وقتی قطار توقف کرد چه کار کنیم؟

اگر بلیط قطار خودتان را خریده‌اید و در آغاز سفر هستید، بد نیست که برای توقف‌های قطار برنامه‌ریزی داشته باشید. توقف‎ها، عواملی هستند که باعث می‌شوند شما نسبت به سفر با اتوبوس (در یک مسیر یکسان) دیرتر به مقصد برسید چون هرکدام از آن‌ها بیست دقیقه طول می‌کشند. پس بهتر است خیلی ناراحت نباشید و به جای فکر کردن به تاخیر قطار، از توقف‌ها لذت ببرید. وقتی قطار در مسیر یا ایستگاه برای نماز و استراحت توقف کرد می‌توانید از خلوت شدن کوپه استفاده کنید و وسایلتان را با خیال راحت و بدون مزاحمت برای بقیه جا به جا یا مرتب کنید. علاوه بر این بعضی از ایستگاه‌ها در جاده‌های کشورمان آن قدر زیبا هستند که خودشان جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند، از قطار پیاده شوید و چند قدم در هوای آزاد راه بروید. از مناظر گسترده کویری یا جنگل‌های سرسبز لذت ببرید و خاطره این سفر جاده‌ای را جاودانه کنید.

زیباترین ایستگاه‌های قطار در کشور کدام‌ها هستند؟

از وقتی که در حدود صد سال پیش راه آهن ملی ایران به راه افتاد، ایستگاه‌های زیادی در جاده‌های کشور ساخته شدند و مردم با خرید بلیط قطار و سفر با این وسیله نقلیه به مقصدهایشان رسیدند اما بعضی از ایستگاه‌ها آن قدر زیبا هستند که توقف قطار در آن‌ها می‌تواند به خودی خود یک سفر تفریحی بیست دقیقه‌ای باشد.

خیلی از مسافران می‌گویند که مسیرهای قطار رو به شمال کشور از جمله مسیر تهران-ساری زیباترین مسیرهای راه آهن ایران هستند. در این مسیر هم دره می‌بینید و هم چشمه، هم از کنار جنگل می‌گذرید و هم از کنار رودخانه. پس فکر بدی نیست اگر فقط به قصد دیدن این مسیر برای ساری بلیط قطار رجا بخرید! وقتی با قطار به سمت شمال تهران حرکت کنید قبل از هر چیز به ایستگاه ورامین و بعد به گرمسار می‌رسید. در این مسیر کوتاه چشم‌اندازهای کویری می‌بینید و کم کم از مناظر صنعتی و شلوغ تهران دور و به طبیعت وارد می‌شوید. ایستگاه بعدی سیمین دشت است. در این منطقه دریاچه آهنگ و غار خورشید قرار دارند. کمی بعد از توقف در سیمین دشت، قطار راه می‌افتد و “شمال”ی که به دنبالش هستید نمایان می‌شود. کوه‌های البرز از ایستگاه گدوک خودنمایی می‌کنند و در حد فاصل فیروزکوه و ورسک، زیباترین مناظر سرسبز جنگلی انتظار مسافران را می‌کشند.

blank

یکی از دیگر ایستگاه‌های معروف قطار در ایران، ایستگاه مشهد است. این ایستگاه یکی از بیست شاهکار معماری آسیایی بعد از جنگ جهانی به شمار می‌رود و هر کس که یک بار آن را از نزدیک دیده باشد مسحور ستون‌های روشن و نورهایی می‌شود که در طول روز در ایستگاه بازی می‌کنند. این ایستگاه با الهام از معماری طاق کسری و دوره اشکانیان در سال ۱۳۴۵ و توسط مهندس حیدر غیایی ساخته شد. در مسیر مشهد شما هنگام ورود به راه آهن از روی پلی رد می‌شوید که پل سلام نام دارد. بخش زیادی از مسافران مشهد، برای زیارت بلیط قطار تهیه می‌کنند. راه آهن این شهر طوری طراحی شده که با یکی از خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا تقاطع دارد و وقت عبور از روی پل به راحتی می‌شود حرم را دید.

منبع:مشرق نیوز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *