بحران در گردشگری اروپا زیر سایه کرونا

کرونا بحران در گردشگری اروپا

پیش‌تر آمار و گزارش‌های بسیاری درباره تاثیر مخرب شیوع ویروس «کرونا» بر صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن منتشر شده بود، اما به نظر می‌رسد با ادامه یافتن محدودیت‌ها و اقدامات امنیتی، تاثیرات این بحران بیش از پیش در گردشگری اروپا ظهور پیدا کرده است.

هتل‌ها، فروشگاه‌ها و مقاصد دیدنی سراسر اروپا  در سال‌های گذشته به گردشگران چینی وابسته شده است؛ حالا اقدامات امنیتی و پیشگیرانه روند تمامی این کسب و کارها را تغییر داده است.

برای مثال سابقا صف مقابل یکی از فروشگاه‌های مشهور مد و لباس که در پاریس واقع شده است و از محبوب‌ترین فروشگاه‌ گردشگران چینی محسوب می‌شود، آن‌قدر طولانی می‌شد که شکل مارپیچی به خود می‌گرفت، اما این روزها به سختی صف‌های آن‌چنانی در مقابل این فروشگاه و سایر فروشگاه‌های مشابه این شهر به چشم می‌خورد. این صف‌های کوتاه‌شده از نخستین نشانه‌های تاثیرات مخرب شیوع «کرونا» بر اقتصاد جهان است.

با این‌که هنوز برای تعیین میزان دقیق خسارات اقتصادی ناشی از بحران زود است، اما تاثیرات بالقوه این ویروس بر اقتصاد تقریبا در هر نقطه‌ای از جهان مشهود است. از زمانی که مقام‌های چین خروج تورهای گروهی از این کشور را ممنوع کرده‌اند، از خیابان‌های خالی پاریس گرفته تا شهر آلمانی «فوسن» و  فروشگاه‌های «آکسفورد شایر» در انگلستان کاهش گردشگران چینی کاملا محسوس بوده است.

پس از آن‌که یک گردشگر چینی ۸۰ ساله در اثر ابتلا به ویروس «کرونا» در بیمارستانی در پاریس جان خود را از دست داد، نگرانی‌ها از ابتلا به این ویروس در روزهای اخیر افزایش یافته است. این مورد نخستین مرگ خارج از آسیا در اثر ابتلا به این ویروس محسوب می‌شود.

نشانه‌های تاثیرات این بحران بر کشورهای اروپایی که بازارهای‌شان در سال‌های اخیر به شدت به گردشگران چینی وابسته شده است،‌ بسیار سریع ظهور پیدا کرد. همچون سایر نقاط اروپا، صنعت گردشگری ایتالیا نیز بخش اعظمی از رشد اقتصادی خود را مدیون گردشگران چینی است.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۰۰، یعنی سه سال پیش از آن‌که ویروس بیماری «سارس» در سراسر آسیا شیوع پیدا کند، گردشگران چینی در کشورهای خارجی ۱۰ میلیارد دلار پول خرج کردند. این رقم در سال ۲۰۱۸ ، ۲۷۷ میلیارد دلار بود.

هفته گذشته مقام‌های ایتالیا از تخصیص کمک مالی به گرداننده‌های تورهای گردشگری این کشور که دچار خسارت‌های جدی  شده‌اند، خبر دادند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و گردشگری ایتالیا از این بحران به عنوان موقعیتی اضطراری و مشابه با وقوع یک زمین‌لرزه یاد کرد.

در بیست و یکم ژانویه وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا با همتای چینی خود تفاهم‌نامه یک‌ساله‌ای را به منظور تحکیم روابط فرهنگی و گردشگری بین دو کشور به امضا رساندند. تخمین زده می‌شد شمار پروازهای بین این دو کشور در پی این تفاهم‌نامه تا سه ‌برابر افزایش پیدا کند؛ یعنی از ۵۶ به ۱۰۸ پرواز در هفته افزایش پیدا کند.

اما تنها ۱۰ روز پس از ملاقات وزیران این دو کشور، ایتالیا تمامی پروازهای خود به مقصد و از مبدا چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و افزایش شمار کشته‌شدگان چینی‌ها در اثر ابتلا به این ویروس به حالت تعلیق درآورد.

در برخی از کشورها، بحران ویروس «کرونا» بر روی شمار گردشگران غیرچینی نیز تاثیر گذاشته است.

به گفته‌ یکی از گرداننده‌های کسب و کار وابسته به گردشگری ایتالیا، مردم دوست ندارند در قطارها، هواپیماها و یا کنفرانس‌ها حاضر شوند و دلیل آن هم نوعی تاثیر روانی و ذهنی است.

برای مثال هفته گذشته بزرگ‌ترین نمایشگاه موبایل و ارتباطات که قرار بود بیست و چهارم فوریه در  شهر «‌بارسلونا»ی اسپانیا برگزار شود، به دلیل نگرانی‌ها از ابتلا به این ویروس لغو شد. تاکنون این بزرگ‌ترین رویداد تجاری خارج از آسیا بوده که به دلیل شیوع «کرونا» لغو شده است.

به گفته شهردار «بارسلونا»، انتظار می‌رفت برگزاری این کنفراس بیس از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده را به این شهر بکشاند و سود ۵۰۰ میلیون یورویی را به دنبال داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شد با برگزاری این کنفرانس حدود ۱۴ هزار شغل موقت ایجاد شود.

با این‌که‌ در آمار کلی برخی از مقاصد پربازدید چینی‌ها همچون موزه «لوور» تغییری ایجاد نشده اما در «دیژون» که پس از «پاریس» دومین شهر فرانسوی محبوب چینی‌ها محسوب می‌شود، گرداننده‌های تورهای گردشگری در ماه فوریه، رزرو حدود سه‌هزار اتاق در ۴۰ هتل را لغو کردند.

در آلمان نیز شهرهای «مونیخ» و «هایدلبرگ» که از مقاصد محبوب چینی‌ها محسوب می‌شوند،‌ لغو شدن تورهای گروهی و کم شدن آمار گردشگران را گزارش داده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا و خسارت به گردشگری کره جنوبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *