زیلوی-میبد

ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه‌ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این که ثبت جهانی منجر به ورود زیلو به بازار جهانی شده است، تاکید کرد: برخی اقدامات انجام شده پس از ثبت جهانی زیلو لزوماً به دلیل ثبت آن نبوده بلکه اهداف گسترده‌تری مانند ماندگار شدن این میراث کهن به نام میبد را دنبال کرده‌ایم.

«سیدمصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت ثبت جهانی دست بافته‌های زیلوی میبد، اظهار کرد: نگرانی قبل از این رویداد ثبتی در مورد زیلوی میبد، تثبیت خواستگاه و هویت این هنرصنعت بود که در طول تاریخ و با ابتکار میبدی‎‌ها شکل گرفته و اکنون مردم این شهر میراث‌دار آن بودند.

وی با بیان این که مهمترین هدف ثبت زیلو، ثبت این برند به نام خواستگاه آن بود، گفت: برخی از شهرها و کشورها درصدد دستیابی به دانش این هنرصنعت بومی بودند و ثبت این هنر کهن به منظور توسعه برندسازی ضروری بود که البته پس از ثبت ملی آن نیز به سرعت موفق به ثبت جهانی آن شدیم.

این مسئول ثبت برند و هویت آثار در ثبت‌های ملی و جهانی را مهمترین هدف دانست و اضافه کرد: برخی از اقدامات که پس از ثبت جهانی زیلو انجام شد، لزوماً به دلیل ثبت آن نبوده و اهداف گسترده‌تری مانند ماندگار شدن این میراث به نام میبد در جهان را در بردارد.

وی در مورد اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای حمایت این هنرصنعت پس از گذشت یکسال از ثبت جهانی آن، تصریح کرد:  لزوماً برای هر میراثی که به ثبت می‌رسد نباید انتظار فعالیت فیزیکی خارق‌العاده‌ای داشت ولی با این وجود در مورد زیلوی میبد، برگزاری بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی، کارگاه‌های متعدد تولیدی، مرمت بازارچه تاریخی میبد به منظور احیای آن جهت عرضه صنایع دستی میبد از جمله زیلو، اعطای تسهیلات مالی به صنعتگران زیلو، تشکیل خوشه زیلو و پیگیری بیمه هنرمندان زیلوباف از مهمترین اقدامات بوده است.

فاطمی از ورود زیلوی میبد به بازارهای جهانی خبر داد و گفت: اصولاً ثبت جهانی صنایع دستی منجر به راهیابی آنها به بازارهای جهانی می‌شود که در مورد زیلوی میبد نیز شاهد همین مهم یعنی راهیابی به نمایشگاه‌های جهانی صنایع‌دستی مانند بازار چین و نشست‌های جهانی سازمان جهانی صنایع دستی هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در پایان تاکید کرد که باید اقدامات لازم در راستای حفظ و برندسازی تمام انواع صنایع دستی به ویژه زیلوی جهانی میبد انجام شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *