خانه-نیما-یوشیج-یوش

جاذبه‌های گردشگری مازندران:پرسه‌ای در خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج در روستای یوش، مربوط به دوره قاجاریه است و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود. علیرضا خیرخواه با دوربین خود عکس‌هایی از خانه بنیادگذار شعر نو فارسی ثبت کرده است که در زیر می‌بینید.

“یوش” روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران.

این روستا به دلیل اینکه زادگاه “نیما یوشیج” پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته ‌است.روستای “یوش” از روستاهای ییلاقی بسیار خوش آب و هواست و دارای ۱۴ چشمه است.این خانه محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده‌ است و از سوی “ناظم الایاله” در محله لالوی یوش ساخته شده است.

عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت، گل و چوب است.خانه دارای نورگیرهای مشبک چوبی با طرح‌های جالب است.این بنا دارای سه ورودی و اتاق‌های بسیار است.

“علی اسفندیاری” یا همان “نیما یوشیج” در سال ۱۲۷۴ در این خانه متولد شد.خانه نیما یوشیج با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.خانه نیما برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ مورد مرمت قرار گرفت.در سال ۱۳۷۳ این خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری و برای بار دوم در سال ۱۳۷۵ مرمت شد.

این خانه به شماره ۱۸۰۲ از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ است.

نیما در خصوص این خانه گفته بود: «پدربزرگ من برای من قصر و قلعه ساخته است نه خانه. دیوارهای منقش، سقف‌های منبت‌کاری شده و … »نیما یوشیج که به ذات‌الریه مبتلا شده بود، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۳۸ درگذشت.پیکر نیما نخست در گورستان ابن بابویه تهران به خاک سپرده شد اما در سال ۱۳۷۲ بنا به وصیتش، پیکر او را به خانه‌اش در یوش انتقال دادند.شاعر نوگرا را در وسط حیاط خانه پدری زیر سنگ مرمر ساده ای که نام و تاریخ مرگ او بر روی آن نوشته شده، به خاک سپردند.

بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است.

منبع:دویچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *