سن-پترزبورگ

جاذبه های دیدنی سن پترزبورگ

سن پترزبورگ

این شهر تاریخی از شهرمای مهم و از مراکز صنعتی و علمی و فرهنگی روسیه است که از بندرگاه‌های مهم این کشور به شمار می‌رود. «پتر کبیر» که بنیانگذار این شهر است علاقمند بود که روسیه هر چه بیشتر به اروپا نزدیک شود و به همین دلایل بسیاری از رسوم اروپایی را در روسیه معمول کرد و چون می‌خواست پایتخت روسیه پنجره‌ای به اروپا باشد دستور ساخت پایتخت جدیدی را صادر کرد که امروزه پترزبورگ نامیده می‌شود.

بنای این شهر با همکاری معماران روسی، ایتالیایی و فرانسوی بر روی جزیره زایاچی در دلتای رود نوا در سال ۱۷۰۲ آغاز و به سرعت گسترش یافت. از راهکارهای توسعه ساخت این شهر مالیاتی بود که بر مسافران بسته شده بود مبنی بر این که هر مسافر باید برای ورود به شهر یک تکه سنگ با خود می آورد و اگر با اسب بود یک قطعه برای اسب نیز باید جداگانه می داد و چنانچه بار داشت باید قطعه دیگری می‌داد. اولین بنا فطعه‌ای با ۶ دژ بود که امروز نیز حفظ شده و پتروپاولوفسک نام گرفت. نام این شهر به احترام پترس مقدس از حواریون مسیح گرفته شده است.

این شهر در منتهی‌الیه غرب روسیه و در شرق خلج فنلاند است و مساحتی ۶۰۷ کیلومتر مربع و جمعتی ۴ میلیونی دارد و در آن ۴۰ رودخانه و ۳۰ کانال در جریان است. شهر در مجموع ۱۰۰ جزیره داشت اما با کارهای مهندسی به ۴۲ کاهش یافت و اینک حدود ۵۶۰ پل ارتباط این جزایر را ایجاد می کنند و ۲۰ پل متحرک هستند و ۷ پل از این تعداد بر روی رود نوا است.

سن پترزبورگ

سوارکار برنزی یکی از نمادهای این شهر و تندیسی از پترکبیر است که به دستور کاترین کبیر توسط مجسمه ساز فرانسوی اتین موریس فالکونه ساخته شده است و عنوان آن از شعری به نام سوارکار برنزی از الکساندر پوشکین گرفته شده که از آثار ادبی مهم روسیه به شمار می‌رود این مجسمه یکی از نمادهای شهر پترزبورگ است

میدان کاخ میزبان قصر با عظمت قرن هجده و اوایل نوزدهم است. این قصر ۱۰۵۷ اتاق دارد و بخشی از موزه معروف آرمیتاژ را تشکیل می‌دهد از دیگر جاذبه‌های اصلی این شهر است.

سن پترزبورگ

سن پترزبورگ

این شهر جاذبه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارد. کلیساهای معروف سن پتر و سن پل، کلیسای جامع کازان، کلیسای جامع سنت اسحاق، کاخ زمستانی پتر کبیر، ستون یادبود الکساندر، صومعه الکساندروفسکی، موزه روسیه، موزه آکادمی هنرها، موزه تاریخ سیاسی، موزه هنرهای تئاتر و موسیقی، موزه انسان شناسی، موزه جانورشناسی و آبراه‌ها و پل‌های متعدد از آن جمله هستند.

سن پترزبورگ

البته نکته‌ای که  مسئولان شهر در زمینه گردشگری در جاذبه‌های مذهبی روسیه و این شهر تأکید دارند این است که بنا بر احکام ارتدوکس مسیحی که بیشتر کلیساهای شهر جزو این دسته هستند، رعایت سکوت و لمس نکردن اشیاء در داخل کلیسا از آداب موکد است و این امر با حال و هوای گردشگری که با شور و هیجان همراه است در تعارض است بخصوص گردشگرانی که مسیحی نیستند و از این آداب اطلاعی ندارند. این امر موجب شده یکی از درخواست‌ها و دغدغه‌های مسئولان از گردشگران این باشد که از عکسبرداری و یا ایجاد سروصدا یا لمس اشیاء در داخل کلیساها اجتناب کنند هرچند تمایل فراوانی دارند که گردشگری در این حوزه نیز همانند دیگر اماکن تقویت شود.

سن پترزبورگ

موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ که به هرمیتاژ نیز معروف است یکی از بزرگترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان بعد از موزه انگلستان و لوور فرانسه است که برای نگهداری مجموعه هنری خانواده سلطنتی ساخته شده و ۳ میلیون اثر هنری را در خود جای داده است. غرفه‌ای در این موزه به فرهنگ و تمدن ایران اختصاص دارد.این مجموعه در شش بنا به نمایش گذاشته شده که بنای اصلی آن قصر زمستانی نام دارد که در گذشته محل سکونت تزارهای روسیه بوده است.

این موزه اصلی‌ترین مکان جذب گردشگر در سن پترزبورگ است بطوری که در برخی از اوقات سال که این شهر میزبان گردشگران بیشتری است، صف‌های طولانی گردشگران برای ورود به محل تشکیل و در داخل مجموعه نیز تراکم گردشگران توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

منبع : tasnimnews

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *