فعالیت‌ های گردشگری

چالش‌های گردشگری ایران در سال جهش تولید

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی گردشگری استان یزد با برشمردن مهمترین چالش‌های صنعت گردشگری در سال جهش تولید، رونق این صنعت را نیازمند حمایت قاطع دولت از استان‌های مرکز ثقل گردشگری کشور، برقراری آسودگی گردشگری و استفاده از تعطیلات نیم‌بند پنج‌شنبه‌ها به عنوان فرصتی غنی برای صنعت گردشگری خواستار شد.

«احمدرضا موحد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این نامگذاری به این معناست که باید پیشرفت و رشد مضاعف و فوق‌العاده‌ای را در اقتصاد شاهد باشیم و قطعاً منظور از جهش، رشد عادی نیست.

وی افزود: وقتی سال را با عنوان جهش تولید معرفی می‌کنند، انتظار جامعه از این نامگذاری بالا می‌رود و طبیعتاً باید برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی فوق‌العاده‌ای هم انجام شود اما در سال جاری با توجه به شرایطی که بیشتر هم مبتنی ‌بر مشکلات سال گذشته است، گردشگری چالش‌های فراوانی خواهد داشت.

این مسئول اولین چالش گردشگری در سال جدید را شیوع کرونا اعلام کرد و گفت: البته کروناویروس نه تنها گردشگری بلکه همه بخش‌های کشور و دنیا را درگیر خود کرده هر چند که متاسفانه شاید گردشگری بیشتر از سایر زمینه‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته باشد چرا که فعالان گردشگری برای تعطیلات سال نو برنامه‌ریزی سنگینی را از ماه‌ها قبل انجام داده بودند، آژانس‌ها نیز تورهایی را پیش فروش و پروازهایی را چارتر کرده بودند و هتل‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی را برای تورهای کوچک و بزرگ انجام داده بودند که این‌ موارد همه مستلزم هزینه سنگینی بوده و عمدتاً برخی از این هزینه‌ها هم قابل برگشت نیست.

وی اضافه کرد: البته در این میان نیز راهنمایان گردشگری وضعیت مشابهی دارند و خسارات و زیان‌هایی که از بابت تعطیلات ناخواسته به این بخش گردشگری وارد شده نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی، سنگین‌تر و شکننده‌تر بوده و خواهد بود.

موحد با بیان این که خانواده گردشگری کشور دچار آسیب فراوان شده است، اظهار کرد: البته اعضای مثلث طلایی گردشگری ایران از این رهگذر خسارات بیشتری را متحمل شده‌اند زیرا استان‌های فارس، اصفهان و یزد به عنوان رئوس این مثلث به دلیل این که مخاطبان اصلی گردشگران خارجی بودند، در فروردین هر سال باید همزمان مهمانان داخلی و خارجی را پذیرا باشند.

وی از چالش از دست رفتن و تحلیل نیروهای متخصص خانواده گردشگری در سال جدید خبر داد و گفت: صنعت گردشگری سال‌های گذشته مدت مدیدی را صرف آموزش‌های تخصصی خود کرده و تجربیات گران‌بهایی را اندوخته بود ولی بیکاری‌ طولانی مدت ناشی از کرونا و نگرانی از آینده و ابهامات موجود، بسیاری از نیروهای آموزش دیده این بخش را از بابت اشتغال، دچار سردرگمی فرساینده‌ای کرده است.

blank

گردشگری و کمبود نیروی انسانی

این مسئول با تاکید بر این که گردشگری، بیشتر از سایر زمینه‌های اقتصادی مبتنی و متکی به نیروی انسانی است، گفت: از دست دادن این نیروها، ضایعه سنگینی است چرا که جایگزینی نیروی کارآمد در این بخش بسیار زمانبر و مستلزم هزینه‌های بسیاری است.

موحد البته کاهش شدید تقاضای سفر به ایران توسط گردشگران خارجی را بحث محوری در گردشگری دانست و گفت: این چالش که از سال قبل شروع شده و همچنان امسال هم ادامه دارد،  منجر به از دست دادن بخش قابل توجهی از بازار گردشگران خارجی شده و متاسفانه مشکل جهانی کرونا هم برای سال جاری مزید بر علت شده است.

وی در رابطه با تاثیر تحریم‌های ظالمانه سال‌های قبل بر تمام فعالیت‌های اقتصادی به خصوص گردشگری، تصریح کرد: این در حالی است که کاهش شدید پروازهای خارجی حتی با پایان بحران کرونا، باز هم مدت‌ها طول خواهد کشید تا دوباره به حالت اولیه باز گردد.

گردشگری و خطر ورشکستگی

این مسئول افزود: از دیگر چالش‌های مهم سال جاری، ورشکستگی تعداد قابل توجهی از دفاتر خدمات سفر، واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری است به طوری که خارج شدن تعدادی از فعالان و بازارسازان گردشگری از دور رقابت، ضربه‌ای است که جبران آن به سادگی میسر نخواهد بود.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های گردشگری استان یزد چندگانگی تصمیم‌گیری در مواجهه با تسهیلات گردشگری، را از دیگر چالش‌های بجا مانده از سال گذشته عنوان کرد و گفت: فراوان شاهد بوده‌ایم که دستگاه‌های مختلف و ارگان‌های مرتبط و بعضا بی‌ربط برخوردهای چندگانه‌ای را نسبت به مراکز گردشگری روا می‌دارند که این موضوع در صورت استمرار با توجه به مشکلات فراوان خانواده گردشگری می‌تواند نابسامانی‌ها را مضاعف کند.

موحد تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان را از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: چالشی که با سایر کشورها در جذب گردشگران خارجی داریم این است که فعالان گردشگری از سایر نقاط جهان فقط باید کشورشان را معرفی کنند ولی ما باید اول ثابت کنیم که در ایران امنیت کافی وجود دارد.

وی ادامه داد: باید راهکاری برای اعتمادسازی به کار بگیریم و بعد جاذبه‌های ایران را معرفی کنیم و با توجه به این ابعاد گسترده تحریم‌ها و تبلیغات منفی علیه ایران که البته در سال جدید نیز با مشکلات جدید روبرو خواهد بود، شرایط بسیار مشکل‌تر می‌شود.

این مسئول یکی دیگر از چالش‌های گردشگری در سال جاری را مشکلات شدید مالی و کسری بودجه دولت خواند و گفت: به واسطه تشدید تحریم‌ها و ممانعت از فروش نفت، بودجه دولت در سال جاری کاهش بیشتری خواهد داشت بنابر این بعید است برنامه‌ریزی  مناسبی برای تبلیغات و جذب گردشگر به ایران توسط دولت اتفاق بیفتد، هر چند این کار در همه دنیا به عهده  دولت‌هاست.

blank

گردشگری و مشکلات مضاعف سیاسی

موحد با بیان این که یکی دیگر از چالش‌های امسال گردشگری، کشور شرایط نامساعد منطقه از جهت سیاسی است، گفت: التهاب سیاسی منطقه مشکلات را برای جذب گردشگر به ایران مضاعف خواهد کرد چون گردشگران، ترجیح می‌دهند مناطقی امن و آسوده را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

موحد در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که طی سال‌های اخیر دیدگاهی را از بعضی از مسئولان شاهد هستیم که برخی استان‌های کشور را مناطق برخوردار قلمداد می‌کنند و معتقدند که باید تمرکز دیدگاهای حمایتی بر سایر نقاط کشور نیز قرار گیرد، گفت: این دیدگاه شاید برای سایر فعالیت‌های اقتصادی درست و راهگشا باشد اما به نظر من در مورد گردشگری بهتر است کاملا عکس این دیدگاه اتفاق بیفتد، چرا که پیشرفت مناطق بهره‌مند به مانند مرکز ثقلی سایر مناطق را نیز درگیر خواهد کرد و پتانسل‌های اقماری خود را به سراسر کشور تسری خواهند داد.

وی آسودگی گردشگری، از لحاظ مسائل داخلی را لازمه حضور هر چه پررنگ‌تر و موفق گردشگری ایران در بازار جهانی دانست و گفت: البته این به معنای ترویج لاابالی‌گری نیست بلکه دستگاه‌های مختلف باید در نحوه عملکرد خود و مواجهه با گردشگری آبرومند و آبروساز هماهنگ باشند و نسبت به عملکرد قانونی مراکز ارائه خدمات گردشگری دیدگاه حمایتی خود را ابراز کنند تا به این واسطه تاسیسات گردشگری هم درگیر رفتارهای سلیقه‌ای نشوند.

این مسئول با تاکید بر این که دولت با وجود مشکلات فراوان و کسری بودجه باید تبلیغات و معرفی ایران در بازارهای جهانی را هم از ضروریات اقتصادی کشور بداند و حداقل بودجه‌ای را به این مهم اختصاص دهد، گفت: وزارت میراث فرهنگی می‌تواند با حمایت قاطع از مثلث طلایی(شیراز، اصفهان و یزد) به عنوان مرکز ثقل گردشگری کشور و تامین زیر ساخت‌های ضروری آن‌ها، سایر جاذبه‌ها را نیز به تدریج به گردونه گردشگری وارد کرده و آن‌ها را به عنوان ظرفیت‌های اقماری بهره‌مند کنند.

وی افزود: در این زمینه طراحی، معرفی و اجرای سالانه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، که هر سال با میزبانی یکی از ارکان مثلث طلایی و با دعوت و حضور تور اپراتورهای بزرگ کشورهای هدف گردشگری قابل برگزاری است، می‌تواند در رونق مجدد گردشگری کشور موثر واقع شود.

گردشگری

گردشگری و تعطیلات پنج‌شنبه‌ها

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی گردشگری استان یزد با ارائه پیشنهاد توجه ویژه به تعطیلات پنج‌شنبه‌ها، تصریح کرد: پنج‌شنبه‌ها در ایران به عنوان روزی نیم‌بند، مایه سرگردانی مردم و فرساینده انرژی آنان است چرا که  ادارات پایتخت در این روز تعطیل بوده و بخش عمده‌ای از امور استان‌ها همواره وابسته به ارتباط با پایتخت هستند لذا رسمیت ظاهری پنج‌شنبه‌ها در سایر نقاط کشور هم عملاً ناکارآمد است.

وی اضافه کرد: بهتر است مسئولان برای این امر تمهیدی بیندیشند و پنج شنبه را در تمام کشور مانند تهران تعطیل اعلام کنند تا در این صورت علاوه بر افزایش قدرت انتخاب مردم برای استفاده بهینه از تعطیلات پایان هفته، فرصتی بسیار سودمند برای گردشگری هم فراهم شود.

موحد با تاکید بر این که تعاملات سودمندی بین استان‌های همجوار به دنبال تعطیلی دو روزه پایان هفته شکل خواهد گرفت، گفت: به همین واسطه، ضریب اشغال هتل‌ها افزایشی چشمگیر را تجربه خواهند کرد، دفاتر خدمات سفر رونقی قابل توجه خواهند یافت و راهنمایان گردشگری هم فرصت بیشتری برای اشتغال پایدار خواهند داشت و صنایع دستی و سایر بخش‌ها نیز از این رهگذار بهره‌ای شایسته خواهند برد.

منبع:ایسنا

مرتبط:جبران ضررهای بخش گردشگری کشور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *