حوزه گردشگری-اثر فرهنگی‌ تاریخی

دوران پسا کرونا و احتمال افول حوزه گردشگری

اتاق بازرگانی استان فارس با همکاری دانشگاه شیراز طی یک تحقیق علمی، روند کسب و کارهای حوزه گردشگری را در دوران پساکرونا بررسی و پیش بینی کرد که شاهد افول این صنعت در جهان خواهیم بود.

مرکز آموزش و پژوهش های اقتصادی و اجتماعی اتاق بازرگانی فارس با همکاری دانشگاه شیراز طی بررسی روند کسب و کارهای خدمات گردشگری دوران پسا کرونا در جهان و ضمن بهره گیری از تجارب کشورهای مختلف در رویارویی با بحران کرونا و بررسی اقدامات انجام شده در ایران، پیشنهادات راهبردی برای حوزه گردشگری کشور ارائه داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اتاق بازرگانی فارس، در این تحقیق ادعا شده ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سرتاسر جهان به دلیل شیوع کرونا در معرض خطر است که ۳۰ میلیون شغل در آسیا، هفت میلیون در اروپا و پنج میلیون در آمریکا و بقیه مربوط به قاره‌های دیگر است.

بخشی از این تحقیق اشاره دارد که آمار بیکار شدن کارکنان بخش گردشگری در جهان به رقم یک میلیون نفر در روز رسیده است.

در این تحقیق پیش بینی شده است که ورود گردشگران بین المللی ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و ۵ تا هفت سال روند رشد صنعت گردشگری در جهان به دلیل شیوع کروناویروس، از دست خواهد رفت.

براساس گزارش منتشر شده مبتنی بر این تحقیق، صنعت گردشگری در جهان به آمارهای مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بازخواهد گشت و این به معنی ضرر ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار درآمدهای گردشگری بین‌المللی است.

در این تحقیق با تاکید براینکه بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، جهان شاهد وقوع چنین رخداد تاثیرگذاری نبوده که اقتصاد را تحت تاثیر منفی قرار دهد، چهل راهکار عملیاتی برای مواجهه با عوارض اقتصادی شیوع کرونا بر صنعت گردشگری در دوران پساکرونا ارائه شده است.

گزارش یاد شده بر این نکته تاکید دارد که برای عبور از شرایط بسیار دشوار دوران پساکرونا در حوزه گردشگری و نجات میلیون‌ها شغل، اقدامات دولت نه تنها کافی نیست بلکه کارآمد و گسترده نیز نخواهد بود و همه افراد و گروه‌های فعال در صنعت گردشگری و حتی مشاغل تاثیرگذار و تاثیرپذیر، باید به دنبال تعاملی مطلوب برای رسیدن به حرکتی جمعی و موثر باشند.

منبع:ایسنا

مرتبط:راهکارهای جبران خسارات در حوزه گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *