تفتان-آتشفشان ایران

سفرنامه صعود به قله تفتان

تاریخ ۱۳۶۱/۰۱/۰۱

ساعت  ۱۳:۱۵   از طریق جاده شیراز – زاهدان  بوسیله اتو بوس عزم سفر کردیم.

مقصد قله تفتان در ۸۴۰ کیلومتری شرق شیراز بود. رشته کوه تقتان در ۱۰۰ کیلومتری جنوبشرقی زاهدان واقع است و دارای قلل متعددی می باشد؛ که قله معروف آتشفشان تفتان  به نام کوه چهل تن در متهی الیه جنوبشرقی آن واقع شده است. قله چهل تن مجموعا دارای سه دهانه آتشفشانی است که از یک دهانه آن بخار آب و گاز هیدروژن سولفوره خارج می شود.

ساعت  ۰۸:۱۵ مورخه دوشنبه ۲ فروردین به شهرستان زاهدان وارد شدیم و پس از صرف صبحانه به شهرستان خاش عزیمت کردیم. در ساعت ۱۱:۳۰ به شهرستان خاش وارد شده و پس از صرف نهار و تهیه آذوقه با همراهی یکی از اهالی بومی در ساعت ۱۳:۲۵ توسط وانت بار به سوی قریه  “گوشه ” در ۴۴ کیلومتری شمال خاش حرکت نمودیم.  در ساعت  ۱۴:۵۰ به قصبه  ” گوشه ” وارد و بلافاصله راهپیمایی به سوی قله را آغاز نمودیم.

در ساعت  ۱۷:۰۰ در محل مزرعه  ” گورسوری ”  بیتوته نمودیم و شب را در کلبه ییلاقی که در آن برهه از سال خالی بود گذراندیم. روز سه شنبه مورخه ۳  فروردین در ساعت  ۰۵:۴۵ شروع به صعود نمودیم.  در محل باغچه پایلک که در دهانه تنگ گلو واقع است به ۴ تن از اعضای گروه کوهنوردی تهران برخورد کردیم که در آن محل شب را بیتوته کرده بودند.

پس از اندکی گفتگو ما حرکت نموده و در میان راه اعضای گروه موصوف به ما پیوستند. در ساعت ۱۳:۰۰ صعود به شاخک جنوبی ( مادر کوه ) به پایان رسید. مدت صعود ۷ ساعت بود که مجموعا ۱۳۰ دقیقه به استراحت و تمدید قوا سپری شد. در ساعت ۱۳:۳۰  پس از به پایان رسانیدن مراسم قله شروع به فرودنمودیم. نیمی از راه به طریق سخمه و لیز خوردن روی برف طی گردید.

ساعت ۱۷:۳۰ در محل اطراق استراحت نمودیم. فرود در مجموع ۵ ساعت به درازا کشید که ۴۵ دقیقه آن شامل تجدید قوا و استراحت بود. شب را دوباره مانند روز قبل در همان محل گذرانیدیم.

روز چهارشنبه مورخه ۴ فروردین ساعت ۰۶:۴۰ به طرف قریه ” گوشه ” حرکت کردیم. در ساعت ۰۸:۴۰ در قریه بارها را بر زمین نهادیم و در ساعت ۰۹:۰۰ توسط یک وانت بار به طرف دو راهی جاده قریه ” گوشه ” و خاش راه افتادیم  این مسیر در ۴۰ دقیقه طی شد. در محل تقاطع ۵۰ دقیقه در انتظار وسیله نقلیه توقف نمودیم و در ساعت ۱۰:۳۰ توسط وانت بار به زاهدان عزیمت کردیم. مسافت تقاطع تا زاهدان در ۲ ساعت طی شد و در نتیجه ساعت ۱۲:۳۰ در زاهدان حاضر بودیم. روز را باعبور و گردش در شهر به غروب رساندیم و در ساعت ۱۶:۱۵ با اتوبوس عازم شیراز شدیم.

روز پنج شنبه به تاریخ ۵ فروردین در ساعت ۱۱:۴۵ در گاراژ مسافربری از اتوبوس پیاده گشته و سفر را به پایان رساندیم.

برای صعود به قله تفتان از مسیر گوشه؛ می توان مستقیما از زاهدان به قریه ” گوشه “رفت و یا از زاهدان به شهرستان خاش رفته سپس توسط وانت بار به این قریه عزیمت کنید.

مسیر صعود از قراء، پیروزآباد، گوشه، واراج و مزارع ، باغچه های گورموری، جم چین، غندان و یا یلک گذر می کند. تا مزرعه یا یلک،  که صعود پیاده از آنجا شروع می گردد به شرط سالم بودن جاده شوسه می توان با اتومبیل عبور کرد. ارتفاع این نقطه از سطح  مبنا که همان سطح دریای آزاد است ۳۷۵۰ متر می باشد.

سنگ های با عظمت و ابعاد زیاد از کوه جدا گردیده و در داخل این مزرعه افتاده است و لاجرم راه عبور اتوموبیل را بسته  و لازم است که پیاده صعود را ادامه دهید. مسیر صعود پیاده بوسیله رنگ و فلاش نمایانده شده است.

تعداد افراد حاضر در این سفر ۱۰ نفر بود که همگی از اعضای رسمی گروه کوهنوردی آرش بودند.