راهنمایان گردشگری-گردشگری تاریخی-بیمه راهنمایان

عراق، مصر و ایران، مقاصد جذاب گردشگری تاریخی

شاید بتوان گفت بخش عظیمی از گردشگری و جذب توریست در کشورهای مختلف با تاریخ و آثار به‌جا مانده از گذشته معنا پیدا می‌کند. در واقع بازدید از مکان‌هایی که در گذشته رویدادی در آن‌ها رخ داده است را گردشگری تاریخی می‌گویند. در این گونه از گردشگری، گردشگران به دنبال شناخت بخشی از گذشته و اجداد خود هستند، همچنین باتوجه به فرهنگ ما افراد بازدید از مقبره مشاهیر را به نوعی ادای احترام و از وظایف خود می‌دانند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان ‌رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص «گردشگری تاریخی» به عنوان یکی از گونه‌های گردشگری و مقاصد سفر در این زمینه، اظهار کرد: گردشگری تاریخی، یعنی بازدید از هرگونه جاذبه تاریخی توسط گردشگران؛ این جاذبه‌های تاریخی می‌تواند شامل ساختمان‌های تاریخی یا مقبره فردی که در گذشته می‌زیسته است، باشد. در واقع ارزش اصلی آن شیء یا مکان، به این است که در گذشته رخ داده است و ما اکنون از امری که در گذشته رخ داده است بازدید می‌کنیم و جنبه تاریخی بودن از این جهت اهمیت دارد.

حامد بخشی افزود: مقبره مشاهیر تاریخی در گردشگری تاریخی، بسیار حائز اهمیت هستند. به‌صورت کلی گردشگری امری نوظهور است و گونه‌هایی از گردشگری که در گذشته بیشتر مورد استقبال بودند، گردشگری زیارتی و گردشگری تجارتی هستند، گردشگری تجارتی به قصد داد و ستد انجام می‌شد، اما گردشگری به معنا و مفهوم امروزی امری نوظهور است.

وی بیان کرد: مهمترین مقاصد این گونه از گردشگری عمدتا کاخ‌ها، موزه‌ها یعنی موزه‌های تاریخی، ساختمان‌های قدیمی، آرامگاه‌های بزرگان و مشاهیر گذشته و همچنین بناهای باستانی که در گذشته ساخته شده است، هستند. معمولا کشورهایی که دارای سابقه و تمدن به حساب می‌آیند، پتانسیل بیشتری در زمینه گردشگری تاریخی دارند. به عنوان مثال کشورهای خاورمیانه در زمینه گردشگری تاریخی، پتانسیل‌های بالایی دارند، اما کشوری مانند آمریکا مقصد خوبی برای این گونه از گردشگری نیست.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان ‌رضوی، ادامه داد: کشورهای عراق، مصر و ایران از جمله مقصدهای جذاب و جدی برای این گونه از گردشگری هستند و در اروپا کشوری مانند ایتالیا از جمله مقاصد مهم در زمینه گردشگری تاریخی است. در کشور ما گردشگری تاریخی، بعد از طبیعت‌گردی و گردشگری زیارتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نقش رویدادسازی در رونق گردشگری تاریخی:

بخشی خاطرنشان کرد: اطلاعات کامل در زمینه راه‌های رسیدن به یک جاذبه گردشگری، امکانات موجود در آن محل گردشگری و اطلاعات کامل در زمینه‌های مختلف عمومی به گردشگران، از جمله زیرساخت‌های لازم برای بهبود وضعیت بازدید از مکان‌های تاریخی در این گونه از گردشگری است.

وی تشریح کرد: گردشگری تاریخی، به دلیل این که در کشور ما ذیل گردشگری فرهنگی محسوب می‌شود، پتانسیل بسیار قوی برای جذب گردشگر است. به همین دلیل مقصد اکثر گردشگران خارجی ما، شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز و دیگر شهرهایی که از جنبه‌های تاریخی بیشتری برخوردار هستند، محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان ‌رضوی در خصوص گردشگری تاریخی در مشهد، گفت: گونه اصلی جذب گردشگر در مشهد گردشگری زیارتی است، اما در زمینه گردشگری تاریخی، عملکرد نسبتا خوبی نداشته است و در این شهر به‌صورت کامل به این گونه از گردشگری پرداخته نشده و به‌ طور کلی ضعیف عمل کرده است.

بخشی عنوان کرد: بازسازی جلوخوان آرامگاه فردوسی از جمله عملکردهای خوب در زمینه بهبود وضعیت گردشگری تاریخی، در استان خراسان رضوی است و با تکرار چنین پروژه‌هایی می‌توان به بهبود وضعیت این گونه از گردشگری در استان خراسان رضوی امیدوار شد. همچنین رویدادسازی و تشکیل رویدادهای فرهنگی به رونق گردشگری تاریخی و جذب گردشگران خارجی و به‌ خصوص گردشگران اروپایی بسیار کمک می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کویر مصر _با دریای شن اصفهان آشنا هستید؟

پنج واقعیت عجیب اهرام مصر

درباره موزه مصر _یادگار عتیقه‌ترین‌های عصر فراعنه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *