سفر-قشم

قشم ؛ جزیره زیبایی‌ها

قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران، قدمتش به دوران ساسانی برمی‌گردد و از بندرها و جزایر پررونق از آن زمان تابه‌حال بوده است. نکات ضروری سفر به قشم را در اینجا بخوانید!

در دهه اخیر به علت همه‌گیر شدن اینترنت، زیبایی‌های طبیعی این جزیره چنان معروف شده که مسافرت به قشم با تور لحظه آخری قشم به این مقصد را تا دو برابر افزایش داده است. جنگل‌های حرا، ساحل شنی یا صخره‌ای خلیج‌فارس، غارها، مراکز خرید وسوسه‌انگیز و دره ستارگان هر گردشگری را برای سفر به این جزیره قلقلک می‌دهد.

چطور وسایلمان را در سفر گم نکنیم؟

برای همه ما پیش‌آمده که وسیله‌ای را چه در سفر چه در امور روزمره گم کنیم؛ اما راهکارهایی وجود دارد که از احتمال این گم‌شدن‌ها کم می‌کند. یکی از این کارها نوشتن اسم و فامیل به‌علاوه برنامه سفرتان است که باید آن را در جیب جلویی چمدان قرار دهید که در صورت گم‌شدن چمدان به‌راحتی پیدا شود. یا مثلاً بهتر است قبل از بستن درب چمدان یک عکس از محتویات آن بگیرید تا مدرکی برای اثبات کردن مالکیت آن باشد.

لیست اقلام ممنوعه در سفر هوایی به قشم

برخی اشیا برای ورود به هواپیما قوانینی دارند که این ممنوعیت به دو قسمت تقسیم می‌شود. دسته اول ممنوعیت‌های مربوط به کابین هواپیما و دسته دوم ممنوعیت کلی مواد اشیا به داخل هواپیما. دسته اول شامل سلاح‌های گرم، انواع فشنگ‌ها، چاقو، قیچی، شیشه، بطری اسپری، شامپو، لاک ناخن و لاک پاکن، موچین، ژل خوش‌بوکننده، خمیردندان، حشره‌کش، ابزار تعمیر، حالت‌دهنده‌ی مو، عطر، داروهای ژلاتینی، ریش تراش و تیغ، قیچی پلاستیکی و فلزی و …

دسته دوم که ممنوعیت کلی هواپیما به ما می‌دهد شامل مواد آتش‌زا، کپسول‌های و اسپری‌های شیمیایی تحت‌فشار، انواع مواد اسیدی، گاز اشک‌آور، گاز مایع، بیهوش‌کننده‌ها و …

قوانین فرودگاهی در سفر به قشم

از شرکت‌های هواپیمایی محبوب برای سفر به قشم، قشم ایر است. مسافران از مسیرهای مختلف با تهیه بلیط هواپیما تهران قشم، مشهد قشم و… با این ایرلاین به قشم سفر می‌کنند. قوانین فرودگاهی این شرکت برای مقدار بار مجاز برای بزرگسالان ۲۰ کیلوگرم و برای نوزادان ۱۰ کیلوگرم است. علاوه بر آن نوزادان می‌توانند یک کالسکه تاشو نیز در بار خود داشته باشند. افراد معلول و ناتوان نیز علاوه بر مقدار بار مجاز ۲۰ کیلوگرمی می‌توانند یک صندلی چرخ‌دار با اندازه مجاز با خود به همراه بیاورند. همچنین می‌توانید مقدار باری با حداکثر وزن ۱۰ کیلو را با خود به درون کابین ببرید. توصیه می‌شود طلا و یا هر شی باارزش را با خود به درون کابین ببرید. اگر هم قصد بردن حیوان خانگی‌تان به قشم را دارید، شرکت‌های هواپیمایی با دریافت هزینه‌ای آن را در قسمت انبار هواپیما نگاه می‌دارند.

راهکارهای پیشگیری از سرقت در سفر به قشم

در سفر ترس از سرقت پول و وسایل بیشتر است چراکه در این صورت باید زمان زیادی از سفر را به پیگیری این مسئله از طریق پلیس اختصاص دهید. درنتیجه یک سرقت فقط از دست دادن پول و مدارک نیست بلکه زمان و خوشی سفرتان را نیز از شما می‌گیرد. در اینجا یک سری ترفندهایی ارائه می‌دهیم تا از این احتمال کم کنید.

اول اینکه پول‌های نقد را یکجا نگذارید و آن را در جیب، کیف‌دستی و کیف پولتان تقسیم کنید. چرا که مثلاً در هنگام دادن کرایه تاکسی و یا خرید و پرداخت پول غذا تمام پول درون کیف را به نمایش نگذارید. همچنین بهتر است تمام پول را در کارت اعتباری نگه ندارید چراکه اگر آن را گم کنید یا از شما بدزدند فرآیند بانکی آن خارج از حوصله یک مسافر است. البته این امکان نیز وجود دارد که سارق رمز شما را بداند پس احتمال خالی شدن حسابتان نیز وجود دارد که کار را بحرانی‌تر می‌کند. پس بهتر است بودجه سفرتان را به دو قسمت کارت اعتباری و پول نقد تقسیم کنید. نکته دیگری که بهتر است آن را رعایت کنید این است که سوار تاکسی‌های حمل‌ونقل شهری شوید و اگر چمدان یا ساکی در صندوق‌ دارید در هنگام پیاده شدن منتظر شوید ابتدا راننده پیاده شود تا بدون چمدان نشوید. همچنین بهتر است برای امنیت یک کوله داشته باشید تا وسایل قیمتی و مهمتان را در آن قرار دهید.

بیمه مسافرتی در سفر قشم

بیمه‌نامه مسافرتی را می‌توان پوشش صدمات بدنی و بیماری که پس از شروع سفر به خارج از کشور بروز می‌دهد؛ تعریف کرد. پس همان‌طور که از تعریف این بیمه برمی‌آید، فقط از آن می‌توان در سفرهای خارجی بهره برد. برای سفرهای داخلی نیز می‌توان از بیمه‌های حوادث فردی و گروهی استفاده کرد. البته اگر با تور به قشم سفر کرده باشید شرکت بیمه‌کننده تور مسئولیت حوادث تور را بر عهده دارد. میزان مسئولیت بیمه‌ کننده در شرایط و مندرجات بیمه‌نامه ذکر شده و حداکثر غرامتی که می‌تواند بپردازد بستگی به حق بیمه‌ای دارد که آژانس مسافرتی مربوط به تور به ازای هر مسافر پرداخته است. بر اساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده از این پوشش بیمه‌ای برای برگزارکنندگان تور اجباری است.

شماره تلفن‌های ضروری قشم

کد استان هرمزگان: ۰۷۶

دفتر ستاد اجرایی خدمات سفر قشم (بلوار پژوهش، مرکزبین المللی رشد قشم): ۳۵۲۴۰۸۲۰

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم: ۳۵۲۴۲۲۷۱

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: ۳۵۲۵۲۳۵۰

اسکله بندر لافت: ۳۵۲۵۲۴۲۳

فرودگاه بین المللی قشم: ۳۵۳۳۵۰۱۰

اورژانس: ۱۱۵

مرکزپزشکی خلیج‌فارس قشم (جی جیان): ۳۵۲۷۷۷۰۱

بیمارستان پیامبر اعظم (ص): ۳۵۲۱۲۵۳۰

آتش نشانی: ۱۲۵

امداد خودرو سایپا: ۳۵۲۲۹۰

امداد خودرو ایران خودرو: ۰۹۶۴۴۰

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *