گردش-سلامت

هم گردش، هم سلامت

کوهپيمايي مي‌تواند يکي از سخت‌ترين کارهايي به‌شمار رود که کسي بخواهد براي اولين‌بار انجام دهد. با اين حال چنين کاري هم گردشي طبيعي است و هم ورزشي دوست‌داشتني؛ هم مزاياي جسمي دارد و هم مزاياي رواني. نسبت به گردش‌هاي ديگر هم البته ممکن است هزينه‌هاي مالي کمتري داشته باشد. اگر هوس کرده‌ايد به عنوان تفريح و گردش به دل طبيعت بزنيد و تجربه کوهپيمايي را به سفرهاي خود اضافه کنيد شش توصيه ژانت پين را که گاهگداري به کوه مي‌رود درنظر بگيرد. اين توصيه‌ها اگرچه کوتاهند اما جزو راهنمايي‌هايي محسوب مي‌شوند که ممکن است به کارتان بيايد:

۱- هيچ‌گاه به صورت تک‌نفره اقدام به کوهپيمايي نکنيد. حتي اگر بارها و بارها از منطقه‌اي گذشته‌ايد و به آن آشنايي کامل داريد، به دليل احتمال بروز تغييرات طبيعي، آب‌وهوايي، اقليمي و… هزار و يک مورد ديگر ممکن است حادثه‌اي پيش آيد که همراه بودن کسان ديگر احتمال بقا و بخت نجات را افزايش مي‌دهد.

۲- اگر براي اولين‌بار است که به کوهپيمايي علاقه‌مند شده‌ايد، پيش از عملي کردن تصميمتان حتما ساعت‌هاي زيادي را به گشت و گذار در اينترنت و به‌دست آوردن اطلاعات مفيد و کامل درباره آن اختصاص دهيد. رفتن به کوه شرايط خاص خودش را دارد و چنان نيست که به تعارف و دعوت يک دوست، حتي آشنا به شرايط، يکباره تصميم بگيريد توان خود را با اتکا به آن دوست امتحان کنيد. گاهي ممکن است براي همان دوست اتفاقي بیفتد که اطلاعات شما براي نجات او يا خودتان و ديگران حياتي باشد.

۳- خودتان و وسايلتان را سنگين نکنيد اما آماده و با برنامه‌ريزي به کوه بزنيد. حتي وقتي انسان هيچ وسيله‌اي با خود حمل نمي‌کند در هر گام مقدار نامحسوسي خستگي بر بدن عارض مي‌شود. وقتي وزن اضافي وسيله‌اي همراه انسان باشد اين خستگي به‌شدت محسوس مي‌شود و در هر گام انرژي بيشتري از فرد مي‌گيرد. وسايلي با خود ببريد که واقعا لازم و کارآمدند.

۴- درباره کفش و لباس مناسب سخت‌گير باشيد. وضعيت معبرها در مناطق کوهستاني به گونه‌اي است که باعث استهلاک سريع‌تر پوشاک به‌خصوص کفش مي‌شود. کفشي که براي چنين شرايطي تهيه نشده باشد، مي‌تواند باعث خستگي و حتي آسيب به پا شود.

۵- نقشه‌اي دقيق از محلي که قصد رفتن به آنجا داريد، تهيه کنيد و تمام خصوصيات منطقه اعم از ويژگي خاک و سنگ، مناطق استراحت و پناهگاه‌هاي طول راه، امکانات نجات و امداد، بوم‌شناسي گياهان و حيوانات، آب‌وهوا، امکان دسترسي به آب سالم و خلاصه هر چيزي مانند اينها را پيش از رفتن به‌خوبي فرا بگيريد.

۶-آمادگي ذهني و جسمي در چنين گردش‌هاي ماجراجويانه‌اي اهميت زيادی دارد. اگر مي‌خواهيد توانايي خودتان را به چالش بکشيد، بهتر است قبل از چنين سفري ابتدا توان خود را در تپه‌هاي اطراف شهر خود و کو‌ه‌ها و روستاهاي متعددي که در دامنه يا مسير قرار دارند، بسنجيد.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *