شیوه‌نامه‌های بهداشتی-تاسیسات گردشگری

مردم مطمئن باشند شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری رعایت می‌شود

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همه بخش‌ها و تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است، گفت: مردم و گردشگران از رعایت این شیوه‌نامه‌ها مطمئن باشند.

کمتر از ۲۰روز به تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ باقی مانده است و سفرهای این دوره از تعطیلات در صورت تشدید نشدن وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت کنترل شده و برنامه‌ریزی شده، امکان‌پذیر خواهد بود؛ به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با پیش‌شرط عدم تشدید شیوع ویروس، سفرهای نوروزی با کنترل، نظارت و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی انجام می‌شود؛ این سفرها در چارچوب تورهای برنامه‌ریزی شده از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز و تحت نظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امکان‌پذیر خواهد بود.

ولی تیموری با اشاره به مذاکرات و موافقت های مشروط ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: مقرر شده در صورتیکه شرایط فراهم شود سفرهای نوروزی به صورت محدود و کنترل شده انجام گیرد، در نوروز ۱۴۰۰ فقط سفرهای از پیش برنامه ریزی شده توسط گردشگران انجام خواهد شد.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در یک مدل، گردشگران باید حتما از طریق دفاتر و شرکت های خدمات گردشگری برای سفر اقدام و برنامه ریزی کنند، و این دفاتر توجیه شده اند که باید همه مسائل و موارد در این روش را به صورت دقیق، بررسی و کنترل کنند؛ در مدل دیگر سفرهایی انجام می شود که گردشگران خودشان از قبل محل اقامت خود را در مراکز اقامتی (دارای مجوز از وزارتخانه) در مقصد رزرو و ثبت کرده اند.

باید شیوه نامه های بهداشتی کرونا در حین سفر را به گردشگران و فعالان صنعت گردشگری آموزش داده و تجارب مقابله با ویروس و مهار آن را به اشتراک بگذاریم.

تیموری با تاکید بر ضرورت آماده سازی و ایمن سازی بهداشتی تاسیسات گردشگری برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰، گفت: باید شیوه نامه های بهداشتی کرونا در حین سفر به گردشگران و فعالان صنعت گردشگری آموزش داده شود و تجارب مقابله با ویروس و مهار آن به اشتراک گذاشته شود تا بیشتر از این صنعت گردشگری به ورطه رکود و خسارت فرو نرود.

وی با بیان اینکه ظاهرا کرونا تصمیم ندارد به این زودی سایه سنگین خود را از سر صنعت گردشگری بردارد، اظهار داشت: آموزش شیوه نامه های بهداشتی به همه بخش ها و تاسیسات مرتبط به صنعت گردشگری ابلاغ شده است تا آمادگی های اولیه و لازم برای سفر هوشمند، کنترل شده، محدود و برنامه ریزی شده در نوروز ۱۴۰۰ فراهم شود، مردم هم از همان مجاری که به صورت فنی و حرفه ای برای سفرهای نوروزی اعلام شده است، سفرهای خود را برنامه ریزی، کنترل و مدیریت کنند.

 

گردشگری هوشمند و ایمن باید آموزش داده شود

تیموری مردم و گردشگران را رکن اصلی صنعت گردشگری دانست و گفت: در یک سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و همه گیری بیماری، روحیه نشاط و شادابی در جامعه کمرنگ شده است، گردشگری می تواند التیام بخش این خستگی و فشار روحی و روانی باشد. با توجه به شرایط بیماری تلاش می کنیم فضای گردشگری را برای سفرهای مدیریت شده و هوشمند احیا و آماده کنیم تا روحیه نشاط به جامعه باز گردد که در این زمینه همکاری و مشارکت کامل مردم را نیاز داریم.

معاون گردشگری کشور گفت: مردم و گردشگران مطمئن باشند در تاسیسات گردشگری شیوه نامه های بهداشتی کاملا رعایت می شود، اما برای کاهش مخاطرات گردشگری در نوروز مردم به عنوان ناظران دقیق و حساس مسائل بهداشتی را هم خودشان رعایت کنند و هم این ضوابط را در تاسیسات گردشگری کنترل کنند تا گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ یک تجربه خوب با حداقل آسیب باشد، یقینا با همکاری و کمک همه ارکان و اجزا گردشگری که خود گردشگران مهمترین رکن آن هستند، از بحران کرونا عبور خواهیم کرد.

 

همزمان با نمایشگاه، کارگاه های آموزش گردشگری را آنلاین برگزار کردیم

تیموری درباره شرایط برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: نمایشگاه امسال بیشتر جنبه تخصصی دارد، ما صرفا فضایی برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجاد کردیم تا پس از یک سال در قالب یک رویداد با یکدیگر هم اندیشی و مشورت کنند، و برای توسعه همکاری در حوزه های مشترک تفاهم و برنامه کاری تعریف کنند. در این رویداد چهار روزه فعالان صنعت گردشگری از دفاتر خدماتی گردشگری و هتل داران تا مدیران بومگردی ها و راهنمایان گردشگری با توانایی ها و ظرفیت های یکدیگر آشنا می شوند و مسیرها و مقاصد جدید و شیوه های نوین توسعه گردشگری را مورد بررسی قرار می دهند.

معاون گردشگری کشور گفت: در این دوره از نمایشگاه، نشست ها و کارگاه های آموزشی با تعداد محدود شرکت کننده و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و همزمان به صورت آنلاین برای علاقه مندان و فعالان گردشگری در سراسر کشور هم پخش شد، در این کارگاه ها مدرس مباحث را توضیح می دهد و با استفاده از سامانه های برخط معاونت گردشگری این کارگاه های آموزشی برای راهنمایان گردشگری، مدیران بومگردی و فعالان صنعت گردشگری آنلاین پخش شد.

وی گفت: در این آموزش های آنلاین مسائل فنی مرور و یادآوری شد و مسائل مربوط به شیوه های ایمن و امن سفر در دوران کرونا، اصول و ضوابط شیوه نامه های بهداشتی در سفر و تاسیسات گردشگری و همچنین تجارب یک ساله کرونا را در نشست های تخصصی آنلاین تبادل و  آموزش داده شد.

تیموری بیان کرد: امسال با توجه به محدودیت هایی که به دلیل کرونا برای بازدید عمومی وجود داشت، امکان بهره برداری و بازدید آنلاین نمایشگاه، مراسم ها و مصاحبه ها و اجراهای آیینی و نمایشی به صورت زنده و از رسانه های مختلف در شبکه های مجازی و اجتماعی متعلق به وزارتخانه برای مردم و علاقه مندان به این حوزه پخش شد.

معاون گردشگری وزرات میراث فرهنگی گفت: امسال در کنار برگزاری یک نمایشگاه و رویداد تخصصی در شرایط سخت کرونایی، دستاوردها و برنامه ها و اقداماتی که استان ها در حوزه گردشگری در شرایط سخت اقتصادی و شیوع بیماری انجام داده اند هم معرفی شد، البته متاسف هستیم که نتوانستیم پذیرای عموم مردم در این فضا باشیم، اما تلاش کردیم به روش های مختلف بازدید آنلاین را برای مردم مهیا کنیم.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه (تخصصی) گردشگری و صنایع‌دستی تهران با شعار سفرهای ایمن و مسئولانه از روز سه‌شنبه (پنجم اسفند ۹۹) افتتاح شد و به مدت چهار روز تا هشتم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌ها در تهران ادامه دارد.

این نمایشگاه که برای نخستین بار به دلیل همه‌گیری کرونا با شرایط خاص برگزار می شود در چهار سالن آماده اطلاع رسانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی است. در این نمایشگاه که حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور دارند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران به صورت کاملا تخصصی برگزار می‌شود و صرفا از بخش‌های خدمت‌دهنده گردشگری کشور دعوت شده است و با توجه به شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی کرونا، به هیچ عنوان بازدید عمومی برای حضور مردم در این دوره در نظر گرفته نشده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری چگونه تسهیلات کرونایی دریافت کنند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *