پيام صلح گردشگران آمريكايي به جهان

پيام صلح گردشگران آمريكايي به جهان

در مراسم كاشت ۱۰۶ مين درخت كمربند سبز صلح جهاني، گردشگران آمريكايي همراه با نسيم يوسفي و جعفر ادريسي، يك اصله سرو را در كنار صدمين نهال دوستي و صلح در خاك نهادند.

اين مراسم با حضور جمعي از ركاب زنان ايراني و چند تن از طبيعت گردهاي ايران و با حضور ۶ تن از گردشگران صلح طلب كشور آمريكا، عصر شنبه ۲۶ ارديبهشت در باغچه صلح خانه هنرمندان برگزار شد و در اين مراسم درخت سروي به نشانه صلح و حفاظت از محيط زيست، توسط اين افراد در پارك هنرمندان تهران كاشته شد و نام آن به ياد جهانگرد ركاب زن اسپوكني كه جان خود را در اين راه از دست داده بود، سوزي گذاشته شد.

در ابتداي مراسم يوسفي، گزارش كوتاهي از سفر دور دنياي خود و همسرش و چگونگي آشنايي با اين گروه را ارايه كرد و گفت:« از دوستاني كه ما را دعوت كردند تا در اين حركت جهاني با ما همراه شوند، شهروندان شهر اسپوكن ايالت واشنگتن آمريكا بودند و ما در آنجا طي مراسمي درختي را با نام پنكيك كاشتيم. حالا امروز در سالگرد كاشت آن درخت، آنها به ايران آمدند تا در ادامه راه صلح و دوستي درختي را در اين پارك با هم بكاريم.»

پس از آن، نهال سرو را در چاله‌اي نهادند و بنا به وصيت يكي از شهروندان اسپوكن، كه دختر جهانگرد و ركاب زن خود را در اين راه از دست داده بود، خاكستر آن را در پاي درخت ريخته و هر يك از افراد حاضر بخشي از خاك را به درون گودال ريختند.

سپس به درخواست اين مادر آمريكايي، بين همه حاضرين برگه اي پخش شد كه از همه خواسته شده بود، جمله اي را براي  مردم جهان بنويسند؛ بعد از جمع آوري اين برگه ها نيز اين كاغذها به شاخه هاي نهال سروگره زده شد.

جان اسنايدر، از نويسندگان ماهنامه “اوت دور” آمريكا، كه در اين سفر همراه فرزند ۱۲ ساله خود “جكسون” به ايران آمده بود، با ابراز شادي از حضور خود در ايران و با تعريف از خونگرمي و مهرباني ايرانيان گفت: « اين سفر براي من تجربه فوق العاده‌اي بود و مطمئن باشيد هنگامي كه به آمريكا بازگشتم به همه خواهم گفت كه به ما درباره ايران دروغ گفته‌اند.ما درباره مردم ايران، فرهنگ آنها و درباره خيلي چيزها بي اطلاع هستيم و اين باعث مي شود كه هرچه به ما بگويند قبول كنيم.»

وي با اشاره به اينكه بسياري از مردم آمريكا تصور مي كنند كه ايران مانند كشورهاي عربي است گفت: «وقتي كه زنان با حجاب را در حال سنگنوردي و يا سوار بر دوچرخه مي ديدم بسيار شوك زده بودم. بسيار متعجب شدم وقتي كه اجتماع ايراني، زنان ايراني و فرهنگ ايران را مي ديدم و حتما آن‌ را براي هم وطنان تعريف خواهم كرد. ما و شما با وجود بسياري از تفاوت ها و شباهت ها، از لحاظ اجتماعي و فرهنگي بسيار به هم نزديك هستيم.»

شاهرخ نيكفر، ايراني مقيم واشنگتن كه بيشتر هماهنگي هاي زوج ركاب زن ايراني را براي حضور در شهر اسپوكن انجام داده و همچنين مقدمات سفر اين گروه آمريكايي را به ايران را نيز مهيا كرده بود، با اين شعر سخنان خود را آغاز كرد.” درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد، نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد.”

وي با تشكر از همه كساني كه در اين مراسم حضور يافته بودند، اين مراسم را بسيار زيبا خواند و گفت : « با وجود همه اين زيباييها براي من نتيجه كار مهم است و من مي خواهم با جمع آوري اين عكسها، فيلم ها وگزارشهاي مربوط به اين سفر،فرهنگ مردم زيباي ايران و محبت آنها را به مردم واشنگتن و آمريكا نشان بدهم.من مي خواهم نشان بدهم كه ما ايرانيان تروريست نيستيم.»

نيكفر با اشاره به هزينه ۵۰۰۰ دلاري اين سفر گفت:« براي سفر به ايران ۱۰۰ داوطلب از شهر اسپوكن داشتيم كه مجبور شديم فقط ۶ نفر را برگزينيم.»

“تام و پم” زوج جهانگرد آمريكايي كه با فرزند ۹ ساله خود “زاك” به اين سفر آمده بودند، با اشاره به زيبايي كشور ايران و مهمانپذيري ايرانيان گفت: «تا پيش از تولد زاك بسياري از كشورهاي دنيا را ديده بوديم و بعد از ملاقات با نسيم وجعفر و به دعوت شاهرخ، عازم سفر ايران شديم.

وي با اشاره به مطالعه فراوان درباره ايران و فرهنگ و مردم آن اظهار كرد: «از مردم ايران بسيار بد مي‌شنيديم ولي من هيچگاه حرف آنها را قبول نداشتم. بعد از آشنايي با نسيم و جعفر و تفكرات آنها درباره صلح و حفظ طبيعت در رسانه ها، با كمك شاهرخ آنها را به مهماني پنكيك مخصوص خودمان،كه براي دوستي و نزديكي افراد شهر برگزار مي شود، دعوت كردم.»

تام با تعجب از خوش برخوردي ومهرباني مامورين گمرك، پليس انتظامي و ديگر مسئولان، آن را نقطه عطفي در سفر خود خواند و اين حركت را گامي در توسعه گردشگري و همچنين انسان دوستي و صلح دانست.

پم، همسر تام، با ابراز خرسندي وخوش شانسي از حضور خود در ايران ، اين مراسم را بسيار هيجان انگيز و پراحساس خواند و گفت: «هيچ گاه چنين احساسي نداشته‌ام. اين سفر براي من بسيار خاص بود. همه با ما مهربان بودند و تنها حس دوستي، عشق و امنيت را به ما القا مي كردند؛ من بسيار خوشحالم كه با خود داستانهاي زيادي دارم كه براي مردمانم بگويم. حرفهايي زيبا.»

وي با اشاره به ابراز نگراني خانواده و دوستان خود درباره حضور آنها در ايران گفت: «در ابتدا به ما مي‌گفتند كه در ايران همه اسلحه دارند، همه وحشي هستند و جان شما درخطر است. اما من به شاهرخ ايمان داشتم و او به ما اطمينان داد كه در ايران در امنيت كامل هستيم و من به حرفهاي او يقين داشتم. اينجا سرزمين صلح است.»

به گزارش خبرنگار ميراث خبر، اين گروه امريكايي اذعان داشتند كه ايران سرزميني است كه حرفهاي زيادي براي گفتن دارد و بايد به همه دنيا بگوييم كه ايران سرزمين زيبايي‌ها، دوستي‌ها و صلح است.

مرتبط:

برای بازگشت گردشگران خارجی چه میتوان کرد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *