هاکلبری‌-فین

گذاری به خانه‌ خالق هاکلبری‌ فین

“ساموئل کِلِمِنز” معروف به “مارک تواین” نویسندۀ داستان‌های مشهوری مانند “هاکلبری فین” و “تام سایر” است که سال ١٨۳۵ در فلوریدا متولد شد؛ “خانه‌موزۀ مارک تواین” در شهر هارتفورد واقع در ایالات متحده امریکا یکی از جاذبه‌های گردشگری جهان است.

به گزارش ایمنا، “مارک تواین” بعد از آنکه در سن ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد مدرسه را ترک کرد و به کار در روزنامه پرداخت. او یک سال بعد از ازدواج یعنی سال ۱۸۷۰ همراه با همسرش “اولیویا” به “هارتفورد” یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایالات متحده امریکا بازگشت.

محل اقامت آنها در خیابان “فارمینگتوُن” در سال ۱۸۷۳ به سفارش او و همسرش و با معماری “ادوراد تاچرمن” در مدّت ١٦ ماه ساخته شد و خانواده تواین بین سال های ١٨٧٤ تا ۱۸۹۱ در این خانه اقامت داشتند و هفت اثر مهم تواین ازجمله “هاکلبری فین” و “تام سایر” در این خانه و در مدت اقامت تواین در هارتفورد نوشته شد.

 بعد از اینکه تام و اولیویا، عمارت خود را در سال ١٩٠۳ به “ریچارد بیسِل”  فروختند، مالک این خانه چندین مرتبه تغییر کرد. ریچارد تا سال ١٩١٧ در این خانه زیست و چهارسال بعد این خانه به یک مدرسه پسرانه اجاره داده شد و سال ١٩٢٢ به عکاسی فرخته شد.

انجمن دوستان هارتفورد، این خانه را در سال ١٩٢۳ خریداری کرد و بین سال های ١٩۳٠ تا ۱۹۵۶ بخشی از طبقه اوّل به عنوان کتابخانه عمومی هارتفورد در نظر گرفته شده و در دهه ١٩٦٠ سایر قسمت‌های خانه به بخش‌های خصوصی در هارتفورد اجاره داده شد.

مرمت خانه در سال ١٩٦۳ آغاز و در همان سال این خانه به عنوان یک نشان برجسته تاریخی به ثبت رسید. این خانه سال ١٩٧۴ و در جشن صد سالگی خودبه روی عموم گشایش یافت.

در سال١٩٩٩ تصمیم گرفته شد که ساختمان دیگری به عنوان “موزه تواین” به این خانه افزوده شود، این ساختمان در سال ۲٠٠۳ ایجاد و در همان سال، این مجموعه با نام “خانه و موزه مارک تواین” افتتاح شد.

خانه مارک تواین با تجهیزات دوره ویکتوریا، به نوعی احیای سبک گوتیک به شمار می‌رود. این خانه در سه طبقه و از ١٩ اتاق تشکیل شده که “تالار ورودی” طبقه اوّل از طراحی‌های مربوط به فرهنگ‌ قرون وسطی و آسیا برخوردار است. “اتاق طراحی” با دیوارها و سقف صورتی رنگ همراه با موتیف‌های نقره ای هند به عنوان یکی از فضاهای اصلی در نظر گرفته شده است. دیوارهای “اتاق شام” نیز سال ١٨٨١ با کاغذ دیواری قرمز و طلایی پوشیده شد. “آشپزخانه” در سمت شمالی این اتاق  قرار گرفته که سال ٢٠٠۵ اجازه بازدید یافت و ” اتاق مهمان” که به نام “اتاق قهوه ای مایل به قرمز” معروف است، به مهمانان خاص اختصاص دارد. هم‌چنین مانند بسیاری از خانه‌های عصر ویکتوریا، در این خانه نیز بخشی به عنوان “بخش محافظت اشیاء” وجود دارد که با گیاهان و مخزنی از آب پر شده است، “سوزی”، “کلارا” و “جین”(فرزندان تواین) این اتاق را “اتاق جنگل” نامیده بودند.

در طبقه دوّم، “اتاق مارک و اولیویا” دیده می‌شود و “اتاق بازی کودکان” نیز اتاق مشترک “جِین” و “کلارا” بود، اما “سوزی”(فرزند بزرگتر خانواده) اتاق مجزای دیگری داشت. “اتاق مدرسه” برای مطالعه مارک تواین طراحی شده بود و بعد به کلاس درس دخترانش تبدیل شد. در طبقه سوم نیز “اتاق بیلیارد” قرار دارد که به‌عنوان دفتر کار، محل مطالعه و بخش خصوصی تواین به کاربرده می‌شد. در این طبقه اتاقی نیز  برای  “مهمان” تعیین شده بود. ضمن اینکه”کافه موراساکی” در خانه مارک تواین نیز تنها رستوران ژاپنی در هارتفورد است.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *