گل-گلاب-قمصر

گل و گلاب قمصر

اینجا همه چیز بوی شور گل و شمیم گلاب و شوق رویش و شعر رستن می دهد، به هر طرف که می‌نگریم زیباتر از سوی دیگر است گویی قلم صنع پرودگار بر چهره این شهر کشیده تا وجود حضرت زیبایی گل را در عالم نمایان کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نغمه روح بخش عندلیب در فضای دلاویز گلزار به سرزمینی منحصرش کرده که همه از زیبایی بوستانش می گویند، گویی حریر صورتی و سبز رنگی بر دامان طبیعتش کشیده شده به حق که عنوان پایتختی گل و گلاب برازنده این سامان است.

درختان انبوه و خنکای نسیمش بهشتی را تجلی می کند که تنها در رویا متصور می شویم، هر گلی از این بوستان نشانی دارد از خدا و به اندازه ای زیبا است که آدمی را بی اختیار به ستایش معبود وا می دارد، چراکه روح لطیف آدمی با گل عجین شده است.

اگر خسته جان و خسته دل هستید از لاک شهری بیرون بیاید تا گردش کنید در زمین خداوند تا در بزرگی و عظمتش بیش از پیش حیران شوید، از هرکجا که عزم سفر کردید کاشان را در نقشه بیابید اما مقصد کاشان نیست، ۳۰ کیلومتر که به سمت جنوب کاشان حرکت کنید به شهر زیبا و دامان سبز “قمصر” می رسید، عطر گل هایش چنان وصف ناپذیر است که از بیرون شهر به استقبالتان می آید.

گل-گلاب-قمصر

میزبانی این شهر از گل های محمدی از قدیم الایام به پایتخت گل و گلاب در جهان معروفش کرده است، فضای روح انگیز قمصر چنان روح آدمی را صفا می بخشد که فراموش می کنید هرآنچه که در زندگی آلوده شهری تجربه کرده اید.

وجود گل محمدی و گلاب ناب این منطقه مردمان این سرزمین را به این فکر برد تا موزه ای از گلاب را در این شهر ایجاد کنند تا برای همیشه، تاریخ فراموش نکند روزگاری که دستان پر مهر قمصری ها گل های از جنس مخملی را از بوستانش می چیده است.

گل-گلاب-قمصر

پس از گشتی در شهر قمصر به موزه گلاب می رسید، تفاوت این موزه شاید با بسیاری از موزه های دیگر در مکان آن است. وقتی پا در خانه ذاکری بگذارید در ابتدا شاید مبهوت زیبایی و شکوه این خانه شوید چراکه قدمتش به زمان قاجاریه باز می گردد، اما همین که وارد آن شوید، وسایل سنتی که در حیاط آن قرار داده شده توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

گل-گلاب-قمصر

این موزه در فضاییی به مساحت ۵۰۰ متر و در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده است در موزه گلاب قمصر با تاریخ هزار ساله گلاب‌گیری در شهر قمصر آشنا می‌شوید و انواع ابزار و ادوات گلاب‌گیری و سیر تاریخی استفاده از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که قمصر کاشان خاستگاه گلاب‌گیری ایران به شمار می‌آید، این موزه با هدف معرفی پیشینه گلاب‌گیری و فرهنگ مربوط به آن در شهر قمصر ایجاد شد.

گل-گلاب-قمصر

با بازدید از موزه گلاب قمصر با روش‌های سنتی گلاب‌گیری که حاصل ذوق و هنر مردم قمصر است آشنا خواهید شد. بر اساس اسناد موجود در این موزه، قدمت برپایی جشن گلاب به دو هزار سال پیش و دوران ساسانیان می‌رسد که مردم با ریختن گلاب به همدیگر به استقبال این جشن می‌رفتند و گلاب ناب را در بطری‌های تزیین‌شده با جواهرات می‌ریختند و برای پادشاه می‌فرستادند.

گل-گلاب-قمصر

فضای دلنشین حیاط موزه گلاب قمصر بسیار ستودنی است، دیگ‌ها و ادوات گلاب‌گیری را در زیر سایه درختان مشاهده می‌کنید که با ترکیب با محیط سنتی خانه و حیاط شما را به زمان‌های قدیم می‌برد. تخت‌هایی نیز در اطراف حیاط قرار دارد که روی آن فرش‌های قدیمی پهن کرده‌اند و اندکی استراحت بر روی آن‌ها حس خوبی به شما منتقل می‌کند. دل کندن از این همه زیبایی غیر ممکن است اما می توانید با گشتی در این شهر از دیگر زیبایی های این شهر نیز لذت ببرید.

منبع:ایمنا

مطلب مرتبط:موزه گلاب شهر قمصر ایجاد می‌شود

گل-گلاب-قمصر

گل-گلاب-قمصر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *