بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه مرمت و احیا می‌شود

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه سراهای بازار سنتی استان طی دهه‌های گذشته به‌ شکل متروکه درآمده‌، عنوان کرد: برنامه احیای این سراها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

علیرضا برشاهی رو پنجشنبه با اشاره به تشدید اقدامات مرمتی در بازار سنتی کرمانشاه در چند سال اخیر به ایرنا افزود: مرمت و ساماندهی راسته‌بازارهای بازار سنتی در این سال‌ها موردتوجه جدی قرار گرفته و با اختصاص اعتبارات موردنیاز اقدامات مرمتی گسترده‌ای در این بازار انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه اکنون به مراحل پایانی مرمت و ساماندهی راسته‌ بازارهای این بازار قدیمی رسیده‌ایم، برای همین برنامه احیاء سراهای بازار سنتی را در گام بعدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: در این بازار علاوه بر راسته‌بازارها که هر کدام مخصوص یک صنف و شامل حجره‌ها و مغازه‌هایی است، عناصری مانند حمام‌ها، مساجد، تیمچه‌ها و سراهای تاریخی داریم که وابسته به راسته‌بازارها هستند و برخی از آن‌ها همچون سراها در دهه‌های اخیر به شکل متروک درآمده‌اند.

برشاهی در توضیح نقش سراهای بازار سنتی کرمانشاه درگذشته گفت: در زمان‌های قدیم کاروان‌های تجاری پس از ورود به شهر در سراهای بازار سنتی که حکم تجارتخانه را داشتند، مستقر می‌شدند و کالاهایشان را در این سراها خالی می‌کردند، درواقع می‌توان گفت این سراها محل دادوستد و توزیع کالاها در بازار سنتی بوده‌اند.

 

وی تأکید کرد: باگذشت زمان این سراها دیگر کارکرد خود را از دست دادند و اکنون فقط محلی برای انبار کالاهای برخی از مغازه‌داران راسته‌ها هستند و به شکل متروک درآمده‌اند.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه بابیان اینکه صنوف راسته‌بازارها برای تبدیل این سراها به انبار تغییراتی در فضای معماری آن‌ها ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: عمده این سراها دارای حیاط‌های بزرگ و نما و معماری زیبایی هستند که متأسفانه بسیاری از آن‌ها اکنون معماری خود را از دست‌ داده‌اند، لذا در برنامه داریم تا سراها را به شکل سابقشان بازگردانیم.

برشاهی یادآور شد: طبق برنامه احیای سراهای تاریخی بازار استان را از سرای وکیل الدوله و با مشارکت خود بازاریان و متولی موقوفه آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: پس از احیای این سرا، بخشی از آن را به‌منظور انجام فعالیت‌های تجاری اختصاص می‌دهیم و بخشی نیز به شکل فضایی برای استراحت گردشگرانی که به بازار خواهند آمد آماده می‌شود تا سراهایی مانند بازار سنتی تبریز و شیراز داشته باشیم.

بازار دیمی کرمانشاه حدود ۲۰۰ سال پیش و در زمان حاکم شهر کرمانشاه، محمدعلی میرزای دولتشاه ساخته شده ‌است. این بازار دارای ۱۸ راسته است و در زمان خود بزرگترین بازار سرپوشیدۀ خاورمیانه به حساب می‌آمده است.

با احداث خیابان مدرس بازار به ۲ پاره شرقی و غربی تقسیم شده، گذرهای درون بافت قطع و خیابان پس از عبور از مقابل مسجد جامع و وسط سبزه میدان با از بین بردن این فضای شهری شاخه‌های اصلی بازار را قطع کرده و با ایجاد واحدهای تجاری در ۲ طبقه و جداره‌سازی شهری این خیابان به یکی از اصلی ترین محورهای بافت کرمانشاه تبدیل شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:بازار قدیمی کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *