رونمایی از ۵۰ شی‌ء تاریخی در استان زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، از رونمایی ۵۰ شی‌ء تاریخی مرمت شده در استان زنجان خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی از ۵۰ شی‌ء مرمت‌ شده در موزه ذوالفقاری رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان گفت: ۴ عدد سکه نقره دوره عباسی، یک عدد سکه نقره دوره اشکانی و ۲۰ عدد سکه فلوس دوره صفوی توسط کارشناسان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مرمت، پاک‌سازی و تثبیت شد.

وی افزود: ۲۵ شی‌ء تاریخی مربوط به عصر آهن شامل کوزه، سبو، پیاله، کاسه، درپوش سفالی، خمره و … است که در کاوش‌ها و حفاری‌ تپه‌­های تاریخی در شهرستان طارم و ایجرود به‌ دست‌ آمده بود.

ارجمند تصریح کرد: مرمت اشیای موزه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی نگاه موزه‌ای در جامعه است، آن‌گونه که به اشیای تاریخی فقط به‌ عنوان یک اثر موزه‌ای نگاه نشود و وجوه دیگری نیز در آن دیده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: موزه روایت‌گر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیای تاریخی موزه‌ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیاء را از ورطه فراموش‌ شدن و بلااستفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

بازارچه‌های صنایع‌دستی در بازار تاریخی زنجان

جشنواره ای با طعم شیرینی‌های سنتی در زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *