سفرنامه ی غار تادوان

تاریخ ۱۳۶۰/۰۱/۲۷

ساعت ۶ صبح از طریق جاده شیراز – جهرم با اتوبوس عزم سفر کردیم. مقصد غار تادوان در ۱۲۰ کیلومتری شرق شیراز و ۶۰ کیلومتری غرب جهرم در کنار  قریه تادون بود. قریه تادون از توابع شهرستان جهرم است که  هزار نفر جمعیت دارد.

قریه از جاده اصلی ۳ کیلومتر پرت است و دره ای که غار در آن واقع، در شمال غربی روستا واقع شده است. تنگه ای نسبتا وسیعی است که محل عبور رودخانه قره آغاج ( سیاه جوب) است که از شمال غربی به جنوب شرقی در جریان است.

غار تادوان در اواسط دره در دیواره  شمالی دره در ارتفاع ۴۰ متری از سطح رودخانه قراردارد. جنس سنگ های تشکیل دهنده دیوار یا به اصطلاح  کوه رسوبی- آهکی است و به  النتیجه غار تادوان از نوع آهکی  است که در اثر نفوذ و عبور جریان آب حاصل شده است.

غار تادوان

تا آنجایی که امکان شناسایی وجود داشته ثابت شده است که غار تادوان منفذ انتهایی ندارد و بن بست است. در انتهای غار مردابی که آخرین آثار نشان دهنده وجود آب و دریاچه نهایی است هنوز به صورت کوچکی خودنمایی می کند. سقف غار محل تجمع هزاران خفاش از نوع معمولی  می باشد. به علت وضعیت خاص دره و وجود پناهگاه های طبیعی فراوان مانند غار و مغاک  و دور از دسترس بودن و وجود آب فراوان در دوران گذشته این محل پناه دهنده افراد زیادی بوده است، چه از آثاری که بجا مانده نشان از قدمت فراوان محل دارد. سنگ چینهای متعدد، تونل های حفر شده در سنگ و باقیمانده سد سنگی – ساروجی نسبتا بزرگی در اواسط دره همه حکایت از تمدن در دوران گذشته  در این محل می کند.

blank

در سفرنامه های قدیمی که بوسیله افراد فرانسوی و ایتالیایی که در سر راه خود به جهرم از این تنگه گذشته اند صحبت از باقیمانده باغ های وسیع و سد شده است که گویا در چند صد سال پیش آثار بیشتری باقی  بوده ولی بنا به حدس نه از روی  تجسسات دقیق این محل در زمان ساسانیان و بخصوص شاپور اول رونق فراوان داشته؛  در زمان ساسانیان این دره و بطور کلی مناطق اطراف به اصطلاح پایتخت ییلاقی و مرکز تمدن بوده . در هر حال برای روشن شدن تاریخ و سابقه محل به کاوش های صحیح و فراوان زمین شناسی و باستان شناسی احتیاج است.

 

روبروی غار تادوان در ضلع جنوبی در ارتفاع ۱۰۰ متری چند مغاک به هم پیوسته، وجود دارد که در چند محل بوسیله تونل حفر شده در سنگ به هم مرتبط اند. جلو مغاک ها تا ارتفاع معینی و در چند محل تا سقف بوسیله سنگ و ساروج، رج بندی شده است. موقعیت مخصوص و ارتفاع این مغاک ها باعث شده که نقطه گاهی برای تسلط بر تمام دره باشد بطوری که  از آن محل تمام محوطه دره چه از سمت شرق و چه از سمت غرب در دید است. دره از طرف مغرب به جاده اصلی باز می شود.

blank

 

از محل اصلی تا پای غار تادوان حدودا ۱ ساعت پیاده روی دارد. گروه اول در ساعت ۹ شب در محل اتراق کردند. گروه دوم بعد از ظهر وارد شدند. پس از بازدید غار در ساعت ۱۹  شب را در محل گذراندیم.

صبح روز جمعه ۲۸ فروردین را به بازدید  از مغاک ها رفتیم و در ساعت ۱۵ در دو گروه شروع به بازگشت نمودیم.

مرتبط:

دنیای راز آلود غار ده شیخ با ۱۳۵ میلیون سال

سفر به غار کریستالی و اعجاب انگیز چما

سفری مهیج به غار قوری قلعه کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *