سفر به مازندران

وقتی حرف از سفر می‌شود، بی‌شک مازندران دربرنامه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. مازندران نیز جاذبه‌های تاریخی و به‌ویژه طبیعی فراوانی دارد که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

نقشه مازندران

همشهری آنلاین: برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ هر یک از این محورها نیز چه در ایام تعطیل و چه در ایام غیرتعطیل پرتردد هستند.

برای رفتن به مازندران ۳ محور دیگر نیز وجود دارد؛ یکی از این محورها رامسر درغربی‌ترین نقطه مازندران است که گیلان را به مازندران وصل میکند.  دیگری گلوگاه در شرقی‌ترین نقطه استان، گلستان را به مازندران می‌رساند. در جنوب هم محور کیاسر برای دسترسی سمنان به مازندران مناسب است.

سفر:   سفر به دیار افسانه و طبیعت / جاذبه‌های محور فیروزکوه /

جاذبه‌های گردشگری: جاذبه‌های گردشگری بهشهر / جاذبه های گردشگری تنکابن / جاذبه‌های گردشگری آمل / جاذبه‌های گردشگری چالوس / جاذبه‌های گردشگری رامسر / جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری غرب مازندران / روستای فیلبند / روستای قلعه گردن / قبرستان سفیدچاه / بقعه سید ابوجعفر ثائری ابیض / مسجد مقدس محدثین / کاروانسرای گدوک / جاده چالوس / باغ عباس‌آباد‌ / باغ چهلستون اشرف (دیوانخانه) / باغ چشمه‌عمارت (حوض‌خانه) / باغ‌های اشرف‌البلاد /  پل خشتی قلعه گردن / پل ورسک /

محیط زیست: آبشار اکاپل / آبشار ایج / دریاچه کوهستانی ولشت / علم‌کوه / دریاچه شورمست / رود تجن یا گرماب رود / کوه دماوند /

غداهای محلی: کئی انار / خورش سیر و انار /  اکبر جوجه / خورش پرتقال / قلقلی اسفناج – غذای محلی رامسر / باقلا وابیج / کدوبره / ته‌چین فیروزکوهی / چند غذا و شیرینی‌ سنتی و محلی / ترش سماق / املت انار /  ورقه بادمجون / نازخاتون /

بازی‌های سنتی: بازی‌ها و سرگرمی‌های محلی /

صنایع دستی:  صنایع دستی و سوغاتی استان مازندران /

محور فیروزکوه

محور فیروزکوه یکی از محورهای دسترسی به مازندران است. برای رسیدن به مازندران از این محور باید از جاجرود، رودهن، دماوند و فیروزکوه بگذرید تا به گردنه گدوک برسید. سپس به روستای ورسک می‌رسید؛ روستایی که پل معروف آن زبانزد است. می‌توانید در ورسک توقف کوتاهی داشته باشید و به جز پل، از آبشار ورسک هم دیدن کنید. سپس به سمت سوادکوه حرکت کنید تا به قائمشهر برسید.

سوادکوه ورودی مازندران محسوب می‌شود و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد؛ به‌دلیل وفور این جاذبه‌ها می‌توانید چند روزی را در سوادکوه ماندگار شوید. جنگل و دریاچه لفور، آبشار گزو، آلاشت، غارزنگیان، غار اسپهبدخورشید و دریاچه شورمست برخی از این نقاط دیدنی بسیار زیبای سوادکوه هستند. همچنین قسمت‌هایی از خط آهن شمال را که به دلیل موازی دیده‌شدن ۳ خط ریل روی کوه‌ها به «سه خط طلا» معروف شده است، را هم می‌توانید ببینید.

قائمشهر و جویبار

بعد از گشت و گذار در سوادکوه و آخرین نقطه آن یعنی برنجستانک به سمت قائمشهر و جویبار حرکت کنید. پارک جنگلی تلار، تالاب بسیار زیبای قادیکلا، دریاچه گل پل، سد زمزم و پل شاپور برخی از نقاط گردشگری قائمشهر هستند. جویبار نیز در همسایگی قائمشهر قرار دارد و پایتخت کشتی ایران است. اگر به جویبار رفتید، حتما سری به روستای کلاگرمحله این شهر بزنید و با قطب سفال شمال ایران آشنا شوید. جمعه‌بازار و سقانفارهای این شهر را هم از دست ندهید.

ساری

اگر می‌خواهید به مرکز و شرق مازندران بروید باید از قائمشهر بگذرید و به ساری برسید. ساری جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که ارزش ماندن در این شهر را افزون می‌کند. عمارت ۱۵۰ ساله کُلبادی، خانه‌ فاضلی، حمام وزیری دوره قاجار، پارک ملل در حاشیه رود تجن، پارک جنگلی شهید زارع، شهر ساحلی فرح‌آباد، دشت ناز، برج رسکت، چشمه‌های منحصربه‌فرد باداب‌سورت و دریاچه آلندان فقط بخشی از این جاذبه‌های گردشگری هستند.

نکا

در ادامه مسیر از نکا می‌گذرید. غار کمیشان در ۵ کیلومتری نکا، چشمه آب معدنی “قرمرض” با خاصیت درمانی در پارک جنگلی نکا و همچنین روستای رنگارنگ و گردشگری زروم در ۷۰ کیلومتری نکا را از دست ندهید.

بهشهر

سپس به بهشهر یکی از زیباترین شهرهای مازندران می‌رسید. شبه جزیره میانکاله، یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران است که در این شهر قرار دارد. همچنین مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۹ کیلومتری بهشهر، کاخ زیبا و تاریخی صفی‌آباد، پارک شهرداری، روستای هزار ساله متکازین در ۷۷ کیلومتری بهشهر، سایت موزه گوهرتپه، غارهای هوتو و کمربند نیز از جاذبه‌های گردشگری بهشهر هستند.

گلوگاه

بعد از بهشهر به سوی گلوگاه حرکت کنید. پارک جنگلی توسکا چشمه در ۵۰ کیلومتری جنوب گلوگاه و گورستان تاریخی سفیدچاه با بیش از ۱۵ هزار قطعه سنگ خاکستری با نقوش نمادین و مرموز از بهترین جاهای دیدنی گلوگاه هستند. شعبه اصلی و نخستین اکبرجوجه هم در گلوگاه وجود دارد.

blank

محور هراز

چنانچه برای رفتن به مازندران جاده هراز را برگزینید مسیر و جاذبه‌های گردشگری دیگری پیش رویتان قرار می‌گیرد. محور هراز بسیار دیدنی است. در این مسیر شما می‌توانید قبل از رسیدن به آمل از ۲ روستای ویژه گردشگری فیلبند و شاهان‌دشت با آبشار بی‌نظیرش دیدن کنید. دریاچه سد لار در ۱۳ کیلومتری پلور، شهر لاریجان با آب‌گرم‌های معروفش، غارهای سنگی کافرکلی در نزدیکی لاریجان، روستاهای ییلاقی منطقه از جمله پلور، ناندل، نوا، ایرا و آب‌اسک، دریاچه ساهون در روستای نوا، لاسم، آبشار قو، دشت دریوک و آبشار کوهره، آبشار یخی لاریجان، آبشار آب‌مراد لاسم، کتیبه شکل‌ شاه و پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان همگی در جاده هراز قراردارند.

آمل

سپس به شهر تاریخی آمل که پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی است می‌رسید. دیدن روستاهای سنگ‌درکا، گزناسرا، انگتارود و آلش‌رود با مناظر زیبای جنگلی در غرب آمل، روستای بلیرون در جنوب آمل، پل تاریخی دوازده چشمه در مرکز شهر، پل معلق، هتل قدیمی شهر و بازار قدیمی چهارسوق در آمل را از دست ندهید.

بابل

یعد از آمل به بابل شهر بهارنارنج ایران می‌رسید. چند بنای به‌جامانده از دوره پهلوی اول در این شهر قرار دارد. کاخ سلطنتی بابل واقع در حاشیه جنوبی شهر، برج موزه، موزه گنجینه بابل برخی از این بناها هستند. پل تاریخی محمدحسن‌خان، محله حصیرفروشان، مسجد جامع، آبشار شی‌الیم و آبشاردرازکش از دیگر نقاط دیدنی بابل هستند.

بابلسر

اگر از نور و محمودآباد، مسیر کناره را بخواهید ادامه دهید و به سمت شرق بروید، باید ابتدا از سرخرود عبور کنید تا به فریدونکنار برسید. بازار ماهی‌فروشان این شهر از شهرت زیادی برخوردار است. با پشت سر گذاشتن فریدونکنار، به بابلسر می‌رسید. ساحل بابلسر نیاز به معرفی ندارد و هر ساله گردشگران زیادی به دلیل وجود شهرک‌های ساحلی به این شهر سفر می‌کنند. پل تاریخی معلق، ساختمان شهربانی، منطقه ساحلی میرود، دریاچه سد لاستیکی عرب خیل، بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، اسکله‌های قایقرانی بابلرود، پل معلق عابرپیاده بابلسر، زیپ‌لاین روی رودخانه، پارک شورا، کارتینگ و مجتمع‌های خرید هم در این شهر وجود دارد.

نور

نور دریا و جنگل را با هم دارد. مراکز خرید متعددی در مسیر کناره رویان و نور و ایزدشهر وجود دارد. بازار بزرگ رویان نیز از جاذبه‌های گردشگری است. از نور که به سمت شهر چمستان بروید، نرسیده به چمستان سمت راست جاده ورودی، دریاچه سد الیمالات را خواهید دید. همچنین در سمت راست محور چمستان به آمل ورودی پارک جنگلی کشپل قرار دارد که به روستای زیبا و چشمه آبگرم لاویج می‌رسد. می‌توانید به خانه پدری نیما یوشیج هم در همان مسیر سری بزنید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان نور می‌توان به بقعه آقا شاه بالو زاهد، بقعه جمشید کیاسلطان، آبشارسواسره بلده، غار پیرزن روستای اوکلاو، بقعه سلطان‌احمد، پل خشتی نور و کاخ تمیشان در ۵ کیلومتری شرق نور و قلعه پولاد بلده اشاره کرد.

blank

جاده چالوس

جاده چالوس زیباترین جاده کشور یکی دیگر از محورهایی است که ما را به مازندران و چالوس می‌رساند. دریاچه ولشت، پارک جنگلی نمک‌آبرود، تپه باستانی کلاردشت، تله‌کابین نمک‌آبرود، ییلاق کلاردشت، دره رودبارک، آب معدنی دلیر، غاریخ‌مراد، پارک ورگاویج، پارک بنفشه و یخچال طبیعی حصارچال از جاذبه‌های این مسیر هستند.

نوشهر

از چالوس عبور کنید تا به شهر بندری نوشهر تنها شهر شمال ایرانی که هم بندر دارد و  هم فرودگاه برسید. دیدن باغ گیاه‌شناسی نوشهر، چشمه گردو، پارک جنگلی سیسنگان و ساحل سی‌سنگان را از دست ندهید. حتما سری هم به کجور بزنید. کجور به تنهایی یک مجموعه جذاب برای سفر است. دیوچشمه، کندلوس و آبشار زنوس در این مسیر بسیار دیدنی هستند.

عباس‌آباد

عباس‌آباد شهرستانی با شهرهای سلمان‌شهر، عباس‌آباد، نشتارود و کلارآباد است و معمولا از پرمسافرترین نقاط مازندران محسوب می‌شود. پارک ملی خشکه‌داران و غار دانیال در همین شهرستان قرار دارد.

تنکابن

بعد از عباس آباد به تنکابن شهرستان جنگل، رود و دریا می‌رسید. تنکابن، نشتارود، خرم‌آباد، شیرود، عباس‌آباد، سلمان‌شهر و کلارآباد از شهرهای این شهرستان هستند. دشت دریاسر، جنگل‌های سه‌هزار، چشمه آب معدنی شلف در غرب رودخانه پرور، پارک جنگلی ۹۴ هکتاری چالدره در فاصله‌ ۱۸ کیلومتری تنکابن به دوهزار، آبشار ۱۰متری فرهادجوی، قلعه تنکابن، قلعه تاریخی مارکو، قله گردکوه، قله مازوچال، قله شاه‌رشید، کوه بلور یا شاه سفیدکوه، کوهستان لیمرا، کوهستان پیش‌کوه، کوهستان نوشا، کوهستان داکو، کوهستان مازولنگاسر، کوه سرو دینارسرا، آب گرم معدنی سه‌هزار، غار کبود آبی یا کاچول در منطقه سه‌هزار، آب‌بندان جیسا، ساختمان شهربانی، پل چشمه‌کیله در داخل شهر، عمارت دیوان‌خانه و مسجد قدیمی و قلعه پیروز در شهر خرم‌آباد، بقعه آقاشیرعلی خرم‌آباد، بقعه سید علی‌کیا در روستای رودپشت، امامزادگان طاهر و مطهر علیهم‌السلام در سیف کلایه و امامزاده اوج‌بن‌علی(ع) در پایین اشتوج از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی تنکابن هستند.

رامسر

مسیر بعدی رامسر است. هتل قدیم، بلوار معلم، تله‌کابین و ساحل و پلاژ رامسر، روستای جواهرده، پارک جنگلی صفارود، کاخ مرمر، آبشارهای ازارک سنگ‌پشته، هیسیان، چاردر، ریزش براز، احسینه، خشکا در منطقه هریس، آب‌ گرم ماس‌راش و تنهیجان در منطقه جنت رودبار، تله‌کابین رامسر، دریاچه قو در ۲ کیلومتری جواهرده، رودخانه ازارک، غار یاغی لوکا، غار گرگرلوکا، پارک جنگل دالخانی، مقابر آقا بسمل، آقا پلاسید، سید کیا در سادات‌شهر، امامزادگان آقاسید محمد نیاسته، چهل شهیدان و سیدابوالقاسم دریاپشته رامسر هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری هستند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *