دریاچه-الیلامات-نور

منطقه استوایی مازندران کجاست؟

یکی از زیباترین دریاچه‌های ایرانی که با داشتن طبیعت اعجاب انگیزش ناشناخته باقی مانده است دریاچه الیمالات واقع در شهرستان نور مازندران است. به دلیل واقع شدن این دریاچه در میان جنگل، وقتی وارد این منطقه می‌شوید به یاد مناطق استوایی خواهید افتاد. قسمتی از دریاچه‌ی سد خاکی الیمالات در میان درختان تنومند واقع شده است که زیبایی فوق العاده‌ای را به وجود آورده است.

طبیعت زیبای این منطقه به خودی خود آنقدر دلربا و گیرا هست که اگر ساعت ها و بلکه روزها در آن جا زمان بگذرد هر لحظه اش یکی از لحظه های ناب زندگی محسوب شود و تکراری و دل زننده نباشد، با این حال در کنار این طبیعت فوق العاده با آن درختانی که از یک سو آرامش را در جان انسان روانه می کنند و از سوی دیگر راست قامتی و خیره شدن به آسمان زیبا را می آموزد که چه بی خیال از همه چیز در اوج آسمان غرق شده اند و سر به آسمان دوخته اند.

دریاچه الیمالات، نور

در حقیقت الیمالات یک سد است که با نام دریاچه الیمالات بیشتر معروف است. دریاچه الیمالات در بخش جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا قرار دارد و این سد یا دریاچه دارای امکانات تفریحی زیادی در این منطقه است که شامل رستوران ها و دیگر سرگرمی ها مثل ماهی‌گیری، قایق ‌سواری، مناظر دل انگیز و زیبا و…است.

خبر خوب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری اینکه ماهیانی از جمله قزل آلا و آمور در این دریاچه زندگی می‌کنند. البته به دلیل این که اغلب مردم این ناحیه ماهی‌های قرمز شب عید خود را درون آب دریاچه رها می‌کنند، می‌توان تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی را هم مشاهده کرد.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه، درختانی که تا نزدیکی لبه‌ی ساحل رشد کرده‌ و دریاچه را در آغوش کشیده‌اند، خالق چشم‌اندازی به واقع دیدنی خلق هستند که در کمتر دریاچه‌ای می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

یک نکته مهم که ویژگی اصلی این دریاچه زیبا است اینکه در کناره های این دریاچه شما هیچ زباله ای نخواهید دید مگر اینکه خودتان بخواهید زباله ها را در این مکان رها کرده و به یادگار بگذارید! در این نقطه مدیریت به گونه ای است که هیچ گونه آلودگی به چشم نمی خورد که چشم آزار دل زننده باشد بنابراین چه خوب است که همه گردشگرانی که به این نقطه سفر می کنند این مورد را جدا رعایت کنند.

در الیمالات انواع گونه های ماهی ، لاک پشت، مار آبی، قورباغه و چند آبزی دیگر دیده می شود. پوشش گیاهی این منطقه قسمتی از پوشش گیاهی خزری است و چون دارای بارش فراوان و خاک مساعد است چمن زارهای سرسبز گسترده و همیشگی، جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه در آن دیده می شود.

سد خاکی الیمالات دارای امکانات رفاهی مختلفی همچون مکان نصب چادر، آلاچیق، سوپر مارکت، رستوران و کافی شاپ است که گردشگران میتوانند از این امکانات رفاهی مناسب استفاده نمایند. همچنین در این دریاچه زیبای شمال کشور امکانات دیگری همانند قایق ‌سواری، سوئیت برای اسکان شب و ماهیگیری نیز وجود دارد که می توانید اوقات فراغت خود را با آن پر نمائید.

جاذبه های مهم

لاویج: اگر در اطراف دریاچه چادر زدیم بدون نگرانی از رسیدن شب می‌توانیم اطرافش گشتی بزنیم و روز بعد سری به روستای لاویچ بزنیم. این روستا حدود ۲۱ کیلومتر تا چمستان و ۵۰ دقیقه تا الیمالات فاصله دارد و راهش از یک مسیر بسیار پر پیچ و خم می‌گذرد.

در مسیر از آبشاری به اسم «حرام‌او» هم می‌گذریم. این روستا به آب گرمش معروف است. بعضی از مسافران برای مداوای بیماری‌های پوستی و پادرد وارد دوش‌های آب گرمش می‌شوند. عسل لاویج هم در کل ایران معروف است و به عنوان سوغاتی می‌توانیم کمی از آن را به شهرمان ببریم.

جوربند:یکی دیگر از روستاهای توریستی این اطراف هم جوربند است که تا الیمالات نیم ساعت فاصله دارد. ویلاهای زیادی اینجا ساخته شده، اما جوربند را به دریاچه مصنوعی و پارک‌های جنگلی‌اش می‌شناسند.

جنگل واز: جنگل واز هم از چمستان می‌گذرد. برخی از دوچرخه‌سواران از جوربند و ارتفاعاتش خود را به آمل می‌رسانند. این مسافت حدود ۸۰ کیلومتر دارد و هر کسی که به صورت حرفه‌ای دوچه‌سواری را بلد باشد ریسک عبور از این جاده خاکی پر از پیچ و خم را به جان می‌خرد. برخی از افراد هم از رزن وارد این جنگل می‌شوند و بعد از آمل خارج می‌شوند. گروهی هم به جای دوچرخه، خودروهای شاسی‌بلند و تورهای آفرودسواری را برای گذشتن از واز انتخاب می‌کنند.

قایق سواری

حالا که تا اینجا آمده ایم نمی توانیم از قایق سواری در دریاچه لذت نبریم. اصلی ترین تفریح دریاچه الیمالات قایق سواری در آن، با قایق های پدالی و موتوری ست. اگر اهل هیجان هستید می توانید یکی از قایق های موتوری را کرایه کنید، داخل دریاچه به پیش بروید، از خنکی هوا و قطره های آب بر روی صورت تان لذت ببرید و از داخل دریاچه منظره اطراف را تماشا کنید.

 

اگر هم برای استراحت و کسب آرامش به اینجا آمده اید یکی از قایق های پدالی را کرایه کنید و به دل آب بزنید. سوار بر این قایق ها از همهمه و هیاهوی محیط اطراف دریاچه دور شوید، دغدغه ها و نگرانی های تان را به کناری بگذارید و در آرامش دریاچه غرق شوید. نکته جالب دریاچه الیمالات در این است که زمانی که کمی از ساحل دور می شوید دیگر از صدای اطراف محیط چیزی به گوش تان نمی رسد و فقط و فقط سکوت و آرامش است که شما را در بر می گیرد.

عکاسی از مناظر شگفت انگیز

همان گونه که پیش از این گفتیم شگفتی ها و زیبایی های مسیر و دریاچه به اندازه ای ست که فرصت های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره ها و زیبایی ها در اختیار شما قرار می دهد. به این نقطه تماشایی که می رسید دوربین ها و گوشی های تان را بیرون بیاورید و زیبایی ها را شکار کنید. پس زمینه درختان که در فصل های مختلف به رنگ های متفاوت در می آیند و انعکاس آنها بر روی آب تصویری ست که می تواند در قاب هر دوربینی، زیبا به نظر بیاید. در کنار آن، بلندی های کنار دریاچه به گونه ای ست که می توانید از آنها برای گرفتن یک سلفی خوب و دیدنی استفاده کنید.

پیک نیک و پیاده روی در ساحل و جنگل ، ماهیگیری، اقامت شبانه و استراحت در کنار دریاچه از دیدنی ها و تفریحات دریاچه الیمات به شمار می‌آید.

فقط یاد آور می‌شویم که اگر قرار است شب همان‌جا بمانیم باید همراه‌مان چراغ قوه و پاوربانک باشد. علاوه بر آن به خاطر وجود حشره‌هایی مثل مگس می‌توانیم کرم‌های ضد حساسیت را هم در وسایل‌مان بگذاریم. در هر فصلی از سال که به اینجا بیاییم برای شب نیاز به پتو داریم. گذاشتن  زیرانداز در وسایل‌مان برای ماندن در چادر یا آلاچیق هم ضروری است. بهتر است برای پیاده‌روی دور دریاچه با یک جفت کفش ورزشی سفر را شروع کنیم و با کوله سبک راه بیفتیم. لباس گرم هم باید همراهمان باشد.

بیاید یک بار هم که شده نگرانی امکانات رفاهی را به دلمان راه ندهیم. در اطراف دریاچه رستوران و فروشگاه برای خریدهای محدود و آلاچیق برای چادر زدن و سرویس بهداشتی وجود دارد. از فروشنده‌های اطرافش هم می‌توانیم یک کاسه آش دوغ با نعناع سرخ‌کرده بخریم و لذت زندگی را ببریم.

 

فصل  مناسب برای سفر

بهار: طبیعت زنده و جوان الیمالات در این فصل بسیار چشمگیر است. باران های بهاری و مه های گاه و بیگاه، طراوت بیشتری به دریاچه و جنگل می دهد و زیبایی آن را دو چندان می کند.

تابستان: در این فصل هوای دریاچه شرجی و گرم است و باز بودن فضا باعث می شود گرمای خورشید را بیشتر احساس کنید. همراه داشتن کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و لوازمی از این دست را فراموش نکنید.

پاییز: پاییز الیمالات از بهترین فصل ها برای گردش و تفریح در این منطقه است. در پاییز هوا بسیار خنک است و آرام آرام رو به سردی می رود و منظره دریاچه رنگارنگ و متفاوت می شود.

زمستان: سرمای هوا و لغزنده بودن جاده باعث می شود که تنها برخی از طبیعت گردان حرفه ای به این منطقه سفر کنند.

مسیر رسیدن به دریاچه الیلامات نور

برای رفتن به الیمالات باید به استان مازندران سفر کرد این دریاچه همان طور که گفتیم در ۸ کیلومتری شهرستان نور است، از تهران برای رفتن به دریاچه الیمالات باید از جاده هراز به این سمت رفت و از رودهن، پلور، گزنک و آمل گذر کرده و بعد از کمربندی آمل به سمت چمستان رفت که می توان با اتوبوس، ون، خودروی شخصی یا با تورهایی که برای این نقطه در نظر گرفته شده به آنجا سفر کرد.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *