خرمدشت

تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت کاشان

ایسنا/اصفهان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان از پایان انجام عملیات گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم محوطه چهارتاقی خرمدشت خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی به منظور حفاظت قانونی و جلوگیری از روند تخریب آن جزء اولویت‌های اداره میراث فرهنگی کاشان بود که به علت محدود بودن اعتبار مطالعاتی این امر تاکنون محقق نشده بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ اثر، پس از انجام هماهنگی‌های لازم و با نظارت مسئول حوزه باستان‌شناسی اداره، برنامه گمانه‌زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با کسب مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: عملیات گمانه‌زنی به سرپرستی عباس رضایی نیا، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و با همکاری گروه باستان‌شناسی این دانشگاه و با حمایت مالی موسسه مطالعات دانشگاه کاشان، بخشدار مرکزی و دهیاری روستای خرمدشت انجام شد.

وی گفت: بر مبنای گمانه‌های کاوش شده در محوطه چهارطاقی، محدوده عرصه و حریم پیشنهادی چهارطاقی مشخص و همراه با ضوابط مربوطه تهیه شده است که پس از بررسی شورای حریم‌ها در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موضوع نهایی خواهد شد.

سرمدیان با اشاره به پیشینه تاریخی آتشکده خرمدشت، اظهار کرد: این اثر با نام قلعه کهنه در اسفند سال ۱۳۴۱ خورشیدی با شماره ۴۳۱  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست کاوش محوطه چارتاقی خرمدشت نیز گفت: این آتشکده از جمله چهارتاقی های مهم دوره ساسانی است که با  گذشت بیش از نیم قرن از ثبت آن در فهرست آثار ملی، به لحاظ باستان شناسی کار علمی شایسته‌ای برای حفاظت قانونی و معرفی این بنای ارزشمند صورت نگرفته بود.

عباس رضایی نیا اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روستای خرمدشت به اتوبان کاشان-اصفهان، در صورت تخصیص اعتبار مناسب می‌توان با کاوش فضاها و آثار موجود در محوطه چهار تاقی و ساماندهی محدوده آن، از این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره‌برداری کرد.

وی افزود: آتشکده خرمدشت، با دالان طواف و مجموعه‌ای از واحدهای ساختمانی در شمال آن است که آثار این دالان به عرض ۵۰٫۲ متر در بخش‌های شرقی، غربی و شمالی بنا وجود دارد.

رضایی تأکید کرد: در بخش شمالی مستحدثاتی از سنگ وجود دارد که شامل یک فضای بزرگ چهار گوش در امتداد پایه‌های چهار تاقی با جهت شمالی – جنوبی و اتاق‌های جانبی  مشتمل بر دیوار – راهرو و طاقچه است که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده و شامل یک چهار تاقی با پلان مربع شکل است که طول هر ضلع آن حدود ۱۰متر است.

روستای خرمدشت در نزدیکی اتوبان کاشان به اصفهان به فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شهر زیرزمینی خمین برای بازدید گردشگران آماده می شود

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *