یخچال میبد

گردهمایی فعالان شهر تاریخی میبد به نفع حفاظت از میراث فرهنگی

فعالان و علاقمندان میراث فرهنگی و تشکل‌های میبد در شاه عباسی این شهر گرد هم جمع شدند تا برای حفاظت از شهر تاریخی میبد اقدام کنند و مشکلات حوزه میراث فرهنگی را با اهتمام یکدیگر حل و فصل کنند.

«عبدالعظیم پویا» پژوهشگر برجسته میبدی در نشستی که با حضو فعالان میراث فرهنگی و دغدغه مندان میراث و گردشگری شهرستان میبد عصر روز گذشته در شاه عباسی برگزار شد، با بیان این که ذات تاریخی و کهن بودن از شهر میبد برمی‌خیزد، گفت: برای اولین بار طی ۴۰ سال گذشته در میبد این آدمها کنار هم هستند و برای پیشبرد کارهایشان، دلگرمی بزرگی است.

وی با بیان اینکه آگاهی میبد نسبت به میراث بسیار متفاوت شده است، گفت: شناخت آن‌ها نسبت به شهر تغییر کرده اما مشکل ناآگاهی است و اطلاع رسانی کافی نیز نشده است از طرفی کاستی مهمی است که ما در حوزه میراث فرهنگی داریم ونتوانستیم آن را بشناسیم.

این فعال میراث فرهنگی کشور با بیان این که میراث تشکیلاتی نیست که صرفا مربوط به اداره میراث باشد، گفت: باید مردم حضور داشته باشند و اگر پیوند مردم برقرار نشود ظرف چند سال آینده از بین خواهد رفت.

پویا با بیان این که شهر تاریخی میبد سراسر باغ همپیوند، بافت تاریخی و خیابان‌هایی دارای بناهای تاریخی است، گفت: باید در شورا و شهرداری اهتمام لازم برای حفط این میراث داشته باشیم و البته اگر هرداری ناحیه تاریخی در میبد هم شکل نگرفت باید بیش از پیش شاهد همکاری این بخش‌ها باشیم.

به گفته وی خوشبختانه نگاه تعاملی در میبد در شهرداری و شورا در حال شکل گیری است.

تمام شهر میبد تاریخی است

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان این که معتقدم آدم‌ها نقش اساسی و کلیدی دارند، گفت: شخصیت آدم‌ها می‌تواند شهری را متحول کند و یک آدم می‌تواند به میزان قابل توجهی تاثیرگذار باشد.

وی به نقش آفرینی عبدالاعظیم پایدار در حفظ میراث فرهنگی و شکلگیری اولین تشکل‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: وی که پدر تشکل‌های گردشگری کشور است اقدامات زیادی را برای تعامل در این حوزه انجام داده است.

این مسئول با بیان این که در حال حاضر، ناهماهنگی در میبد در حال اتفاق افتادن و منجر به فاصله گرفتن است، گفت: در خصوص پرونده ثبت جهانی کاروانسراها میتوانیم به یقین نسبت به ثبت کاروانسرای شاه عباسی میبد مطمئن باشیم.

وی به شتاب زدگی در اقدامات میراثی و سپس رها کردن فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: مسئله مهمی که باید در خصوص آن حواسمان باشد، این است که از زاویه حمایت از میراث، میراث را نزنند البته که یقین داریم همه می‌خواهند با اقدامی تحول ایجاد کنند.

فاطمی با بیان این که باید تشکل‌ها شبکه سازی قوی داشته باشند، گفت: شبکه فرمانداری،شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی به خوبی شکل گرفته و باید با تکیه بر این رابطه، از ظرفیت همه آدمها استفاده کنیم.

وی نسبت به موازی کاری‌ها و طرد برخی از علاقمندان و متخصصان هشدار داد و گفت: متاسفانه به رغم این که از سازمان به وزارت خانه تبدیل شدیم اعتبار و بودجه سازمان ارتقا نیافت همانطور که اداره میراث خودش سازمان و سپس وزارتخانه شده است، اینبار هم باید برای حفظ میراث خودمان اقدام کنیم.

وی با بیان این که در هیچ کجای کشور به اندازه میبد طرح مطالعاتی انجام نشده است، گفت: من شخصا در مورد ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی مخالف هستم چرا که میبد شهری نیست که فقط بخشی از آن میراثی باشد بلکه شهری تماما تاریخی است.

فاطمی با بیان این که در این شهرداری نمی‌تواند تفکر ضد میراثی باشد، تصریح کرد: اتفاقی که باید بیفتد این است که ضوابط خاصی را برای شهر تدوین کنند چرا که همه شهر را نمی‌توان با یک ضابطه خاص مدیریت کرد پس باید چند ضابطه خاص برای میبد بنویسند که عرصه و حریم درجه یک و درجه دو

را مشخص کند.

وی با تاکید بر این که در فعالیت‌ها باید نگاه میراثی تقویت شود، گفت: خوشبختانه راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی در دست اقدام است و این مسئله نیز باید مانند معین میراث فرهنگی که توسط بخش صنعت انجام می‎شود، بتواند خیرانی را در این مسیر جذب کند.

این مسئول با تاکید بر این که تجارت در شهر میبد ریشه دارد، گفت: برای احیای این میراث باید میراث معنوی و تاریخ این شهر مانند تجارت را احیا کنیم و دوباره بازارها را به رونق بیندازیم.

فاطمی در پایان نارین قلعه را معادل تخت جمشید دانست و گفت: همانطور که باید تخت جمشید حفاظت شود و نباید دست در ان برده شود باید نارین قلعه و سایر میراث هم همینطور حفاظت شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

یخچال میبد _یادگارهای یزد

مسجد جامع میبد

میبد ،شهری به قدمت تاریخ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *