تور طبیعت گردی-تورهای داخلی

عفاف و حجاب در تورهای داخلی و خارجی رعایت شود

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با صدور بخشنامه‌ای از آژانس‌های مسافرتی خواست عفاف، حجاب و حقوق شهروندی در تورهای داخلی و خارجی رعایت شود.

به گزارش ایسنا، در این بخشنامه که به نام پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، اما به امضای معاون گردشگری این اداره، خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران صادر شده، آمده است:

«عطف به مصوبات جلسه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مبنی بر رعایت فرهنگ و عفاف و صیانت از حقوق شهروندی در تورهای داخلی و خارجی گردشگری و با عنایت به اطلاعات واصله، متاسفانه مشاهده می‌شود موارد صدرالاشاره با توجه به وظایف نظارتی این وزارتخانه و جوامع حرفه‌ای و انجمن‌های وابسته در این خصوص در برخی از تورهای گردشگری رعایت نمی‌شود.

خواهشمند است به جهت رعایت مصوبات ستاد فرهنگ و حجاب و رعایت حقوق شهروندی نسبت به موارد ذیل اقدام کنید:

۱- رعایت حدود پوشش کارکنان زن و مرد فعال در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین راهنمایان گردشگری.

۲- عدم به کارگیری کارکنان فاقد صلاحیت در مراکز گردشگری تحت نظارت.

۳- شناسایی و معرفی افراد و گروه‌هایی که مبادرت به برگزاری تورهای گردشگری غیرمجاز می‌کنند.

۴- اطلاع‌رسانی لازم درباره رعایت فرهنگ عفاف و حجاب به مجموعه‌های ذی‌ربط برای رعایت موارد مذکور.

۵- شناسایی و جلوگیری از برگزاری تورهای گردشگری به مناطق نامطلوب در مقاصد داخلی و خارجی.»

شیوع ویروس همه‌گیر کرونا از اسفندماه سال گذشته صنعت سفر و گردشگری ایران را متضرر و برخی آژانس‌های مسافرتی را تعطیل کرده است. از سویی، طیف گسترده‌ای از نیروی انسانی فعال در این بخش بیکار شده‌اند. آخرین آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بیکاری بخش خصوصی گردشگری ایران اعلام کرده بدون اشاره به عدد، دو سوم نیروی شاغل در این بخش بوده است. از طرفی با توقف صدور ویزا و پروازهای بین‌المللی امکان اجرای تورهای خارجی و ورودی وجود ندارد. حال در این شرایط، صدور چنین بخشنامه‌ای نه تنها مدیریت گردشگری را زیر سوال می‌برد که چند پرسش را مطرح کرده است؛ از جمله این‌که با وجود محدودیت سفر در داخل و خارج، آیا توری برگزار می‌شود که گزارشی از بابت رعایت نشدن این موارد به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است؟

اگر تور غیرمجازی درحال برگزاری است آیا این در وظیفه دستگاه متولی نیست که آن‌ها را شناسایی و نظارت کند؟ برخی از آژانس‌داران به ایسنا گفته‌اند بارها درباره فعالیت افراد بدون مجوز در گردشگری به معاونت گردشگری تهران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش داده‌اند اما شاهد برخورد نبوده‌اند و آن افراد کماکان به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

دیگر این‌که، در بخشنامه به شناسایی و جلوگیری از برگزاری تور در مناطق نامطلوب در مقاصد خارجی و داخلی اشاره شده است که تعریفِ «مناطق نامطلوب» مشخص نیست. آیا منظور مناطقی است که جان و یا امنیت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، یا چه؟

از سوی دیگر، آژانس‌های گردشگری با مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره‌های استانی فعالیت می‌کنند، در نتیجه تورها و مقاصد با نظارت و مجوز این وزارتخانه تعیین می‌شوند.

سوال دیگر این است، چرا در زمانی که مسافرانی در جنگل‌های گلستان و یا دیگر مناطق طبیعی، گُم و یا دچار آسیب شده  و حتی جان خود را از دست دادند، بخشنامه‌ای برای رعایت حقوق شهروندی در تورها صادر نشد و حتی دستگاه متولی در گردشگری به آن قضایا واکنشی نشان نداد؟

مرتبط:

مزایای تور طبیعت گردی و نکاتی مهم برای رفتن به این تور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *