البرزکوه

گزارش برنامه صعود به قله البرزکوه جهرم

تاریخ:  ۱۳۷۱/۱۰/۱۷

این برنامه به همت آقای محسن لقمانی  و با اعضای گروه آموزش کاد و با حضور دو نفر از کوهنوردان آزاد اجرا شد. در این برنامه که به مدت دو روز به طول انجامید و کوهنوردان توانستند ضمن بازدید از مناطق مختلف البرزکوه به سه قله آن نیز دست یابند.

صبح روز ۱۳۷۱/۱۰/۱۷ با جمع شدن اعضا در جلوی دفتر گروه در چهار راه مشیر شروع شد. بچه ها در ساعت۰۸:۰۰ صبح ایستاده بودند که مینی بوس اداره با کمی تاخیر از راه رسید. پس از سوار شدن و مقداری منتظر ماندن بلاخره ساعت  ۰۸:۴۰ حرکت کردیم و به سمت جاده جهرم رفتیم هوا صاف تر و از مقدار ابرها کاسته می شد تا در ساعت ۱۲:۰۰ به جهرم رسیدیم. با هماهنگی هایی که با گروه سیمرغ و هیئت کوهنوردی جهرم انجام شده بود به محل این گروه واقع در حلال احمر رفتیم و مورد استقبال اعضای هیئت و گروه کوهنوردی جهرم قرار گرفتیم. پس از صرف نهار و استراحت،  تعدادی از بچه ها به قوتبال پرداختند سپس جهت بازدید از چند منطقه دیدنی البرزکوه به سمت کوه رفتیم.

پس از وارد شدن به بلوار فردوسی ( شهید رجایی ) در امتدادآن به سمت شهرک انقلاب رفته و ماشین را در پائین کوه پارک کردیم و به سمت چپ  دره گبری حرکت کردیم و در ساعت ۱۵:۳۰ پس از کمی راهپیمایی به قسمت تاریخی قلعه گبری رسیدیم که شامل سنگ چین هایی در اطراف کوه و چاهی در اطراف آن که حدود سی متر عمق داشت و جهت آب استفاده می شد، پس از بازدید به سمت داخل دره رفتیم، مسیر مشابه دره های اکبرآباد بود. در ادامه به مسیرهایی که باید مقداری سنگ کوتاه و فنی کار کرد رسیدیم که مقداری از زمان را می گرفت. در ساعت ۱۷:۴۵ پس از یک تراولرز کوچک با ارتفاع در سمت راست دره به کلاهک بزرگی که چشمه ای در آن بود رسیدیم، نام چشمه به نام محلی آن صدا می شد( او مهدی ) پس از کمی استراحت و خوردن مقداری انرژی که شامل خرمای جهرم و ارده جهرم بود. به سمت بالا ادامه مسیر دادیم سپس کمی به سمت بالا رفته و به طرف چپ به مسیر تقریبا” فنی رسیدیم که می بایست به علت لیز بودن حمایت بسته شود. سرپرست گروه سیمرغ جهرم نفر اول حرکت کرد و پس از رسیدن به محل مناسب بچه ها را حمایت کرد. ساعت ۱۸:۰۰ تقریبا هوا تاریک و غروب می شد که همین مسئله باعث نگرانی من شد، چراکه بچه ها تقریبا بدون امکانات آمده و از مسیر راه هم اطلاعی نداشتند. به هرحال آخرین نفر که بالا آمده بود، فقط با نور مهتاب ما پیش می رفتیم. پس از رسیدن به روی یال سمت دره گبری به سمت پائین حرکت کردیم و در حدود ساعت ۱۹:۰۰ به جاده رسیدیم. سریع سوار ماشین شده و به سمت قرارگاه حرکت کردیم و پس از تهیه شام و کمی تفریح و شوخی به دستور سرپرست گروه در ساعت ۲۲:۰۰ به خواب رفتیم.

صعود به البرزکوه جهرم

ساعت ۰۵:۰۰ صبح بود که با صدای جمع کردن کیسه خواب،  من و بقیه بیدار شدیم و پس از جمع آوری چیزها و مرتب کردن وسایل به سمت بونیز حرکت کردیم در ساعت ۰۶:۴۰ پس از گذشتن از خیابان فردوسی در مکان روز قبل ماشین را گذاشته و به سمت دره  بونیز راه افتادیم. ساعت ۰۷:۰۰ در حدود بیست نفر را دیدیم که به سمت پائین می آمدند و هر کدام جدا از هم ولی همدیگر را می شناختند، این برای ما بسیار جالب بود ؛ چرا که از شهر به این کوچکی این تعداد کوهنورد باعث تعجب بود.

پس از یک ساعت راهپیمایی به محل بونیز که شامل یک غار و چند حوضچه و چشمه هایی که از سقف غار به پائین می ریخت رسیدیم و محیط  جالبی را  بوجود آورده بود؛ حتی برای خود جهرمی ها نیز جالب بود. تقریبا از همه سن و گروهی در آنجا دیده می شد. پس از صرف صبحانه تعدادی از افراد که به علت فوتبال و برنامه دیروز صدمه دیده بودند که شامل  سه نفر می شدند در بونیز مانده و بقیه به سمت قله ادامه دادیم در این برنامه صعود آقای فریدون افسر مسئول فنی هیئت جهرم و مسئول گروه سیمرغ جهرم نیز به علت گرفتاری به شهر بازگشت کردند و ما با سه نفر از اعضای هیئت جهرم به سمت قله حرکت کردیم. ساعت ۰۸:۴۵ پس از رسیدن به یال بونیز به سمت قله ادامه مسیردادیم؛ هوا بسیار خوب بود و فقط باد نسبتا” تندی می وزبد. در اکثر سنگ ها آب جمع شده بود. پس از یک ساعت راهپیمایی معمولی در ساعت ۰۹:۵۰  به قله بونیز رسیدیم که از اینجا دیگر می توانستیم به سمت قله  بصورت پی در پی برویم؛ مسیر خود را به سمت چپ ادامه دادیم و پس از طی سربالایی نسبتا” خوب به قله سه گاله اولین قله از این مسیر رسیدیم.

در ساعت ۱۰:۰۵ در ارتفاع  ۲۱۰۰ متری در ادامه به قله خنگ که در بالای  خنگ واقع شده بود رسیدیم و در ساعت ۱۰:۳۰ در ارتفاع ۲۲۵۰ هوا خیلی خوب بود و بچه ها کلا” سرحال بودند و دو قله ی دیگر را می توا نستیم بزنیم ولی به علت کمبود وقت جهت برگشت به شیراز و ناراحتی پای چند نفر من و بقیه اعضا به سمت پائین حرکت کردیم و تنها دو نفر از کوهنوردان آزاد ( حسین یار و شمس ) و یک نفر از اعضای آموزش کاد به سمت قله دیگر حرکت کردند. ساعت ۱۲:۰۰ بود که ما به بونیز رسیدیم و پس از کمی استراحت به سمت جهرم برگشتیم و ساعت ۱۳:۰۰ با ماشین هلال احمر به سمت قرارگاه حرکت کردیم. پس از صرف نهار با مینی بوس اداره به دنبال ۳ نفر دیگر برگشتیم و پس از کمی تامل و سوار کردن هر ۳ نفر به سمت هلال احمر رفته و پس از جمع آوری و استراحت و بازی فوتبال توسط بچه ها در ساعت ۱۶:۰۰ به سمت شیراز بازگشتیم و در ساعت ۱۹:۳۰ در شرایط جوی و بارانی شدید شیراز به شهر رسیدیم.

در این برنامه آقای فریدون افسر، رامین راضقی و احمد ناظری از کوهنوردان خوب جهرم ما را یاری کردند.

قله ها به ترتیب از طرف صعود ما: ۱- اونیز ۲- سه گاله ۳- خنگ ۴- اوانار( بزرگ ترین قله ) و کداک ( یک مسیر در یکی از دره ها که از طرف آخر خیابان حافظ شروع می شود که به پارک شهرداری رسیده و به نام دره رونی معروف است و تفریگاه خوبی می باشد).

اعضای شرکت کننده در این برنامه  ۸ نفر بودند.