کیش-صنعت گردشگری

صنعت گردشگری و ۲ عامل بحرانی

در وبیناری که در حوزه گردشگری برگزار شد، هاشمی پژوهشگر و فعال مطالعات گردشگری جزیره کیش در خصوص سیر تاریخی فعالیت آژانس‌های مسافرتی و همچنین مشکلات و معضلات موجود در صنعت گردشگری در این جزیره گفت: در سال ۸۱ اولین آژانس مسافرتی در جزیره کیش شروع به کار کرد که تا سال ۹۵ تعداد این آژانس‌ها مسافرتی به ۵۰ عدد رسید. در سال ۹۴ و همزمان با انتصاب محمد محب‌خدایی به عنوان معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، فروش بلیط‌‌های تفریحات گردشگری جزیره کیش که قبل از آن با جانمایی تعدادی از کانترها در بازار در اختیار عموم قرار می‌گرفت، به جهت ایجاد نظم نسبی با اعطای مجوز بند ب (شرکت‌های خدمات جهانگردی) به کانترهای مذکور واگذار شد و در ادامه با فعالیت این کانترها در قالب آژانس‌های مسافرتی، تعداد آژانس‌های مسافرتی در جزیره کیش به ۱۵۴ آژانس افزایش یافت.

به اعتقاد وی، هرچند این اقدام در نوع خود سبب ایجاد نظم نسبی در بازار گردشگری جزیره کیش شد اما به دلیل عدم مهارت و تخصص کافی در خصوص اداره و مدیریت آژانس به واسطه عدم حضور نیروهای متخصص در نهایت با هدف جذب مسافر با فاصله گرفتن از امور تخصصی آژانس‌های مسافرتی دست به انجام اقداماتی نظیر فروش و واگذاری شماره تماس آژانس‌های پرفروش و انجام واسطه‌گری و دلالی از طریق دریافت حق کمیسیون پرداختند‌.

این پژوهشگر و فعال مطالعات گردشگری در ادامه بیان کرد: به عبارت دیگر در نتیجه عدم توجه و برنامه‌ریزی درست بر اساس آمایش سرزمینی و جمعیت کم جزیره کیش این اقدام معاون گردشگری وقت سبب افزایش تعداد آژانس‌های مسافرتی بیش از حد استاندار لازم شد. هرچند با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تحمیل خسارات زیان‌بار بر صنعت گردشگری، امروز باید گفت از مجموع ۱۵۴ آژانس مسافرتی فعال در جزیره کیش تنها ۵۰ درصد آنان توانستند در این شرایط پابرجا بمانند که از میان همین ۵۰ درصد نیز تنها ۲۰ درصد آژانس‌ها مشغول انجام امور مسافرتی بوده و مابقی در حقیقت تنها در حال گذران ‌وقت بود و با کسادی شدید مواجه‌اند. از سوی دیگر فعالیت آژانس‌ها و سایت‌های غیرمجاز گردشگری هم به شرایط بغرنج ناشی از کرونا دامن زده و به نوعی شرایط را بیش از پیش برای معدود آژانس‌های باقی مانده بحرانی کرده است.

هاشمی در خصوص پروازهای بین‌المللی جزیره کیش نیز اظهار داشت: تنها پروازی که به صورت مستمر در حال انجام از جزیره کیش است پرواز کیش دبی بود که دو مرتبه در هفته انجام می‌شد و بسته به میزان تقاضای مسافران نیز در برخی از ایام سال افزایش پیدا می‌کرد. در دوره مدیریت آقای انصاری لاری به عنوان رئیس منطقه آزاد کیش و به واسطه ارتباطات نزدیک ایشان با کشور عمان، خط پرواز کیش _ عمان نیز با حداقل انجام دو پرواز در هفته شروع به فعالیت کرد که در نهایت با انجام پرواز‌های ترکیبی کیش _ عمان _ شیراز نیز این خط پرواز با اقبال بیشتری روبه‌رو شد و از آنجایی‌که پرواز مذکور از قیمت و زمان‌بندی مناسبی برخوردار بود بسیاری از هموطنان به جهت استفاده از شرایط ایده‌آل پرواز با مراجعه به جزیره کیش سفر خود را به کشور عمان انجام می‌دادند اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این پرواز نیز لغو شد.

وی در ادامه با اشاره به فراهم کردن شرایط انجام پرواز مقطعی کیش _ استانبول افزود: تلاش شد با در نظر گرفتن مشوق‌هایی نظیر اجازه ورود ۱۰۰ کیلو بار برای هر مسافر سعی در جذب بیشتر مسافر و در نهایت رونق این خط پرواز شود اما در نهایت این موضوع در اثر برخورد با موانعی محقق نشد.

این فعال گردشگری گفت: جزیره کیش همواره متاثر از تحولات مدیریتی در بدنه دولت و صنعت گردشگری بوده است و این تغییرات مدام به همراه اتخاذ سیاست‌های بعضاً نادرست به همراه رویکردهای غلط ‌که عمدتاً مدیریتی ناشی از وجود مافیا در حوزه گردشگری است سبب شده آنطور که شایسته جزیره کیش باشد شاهد تحولات و پیشرفت‌های این جزیره که نقش استراتژیک و مهمی را در اقتصاد و گردشگری کشور ایفا می‌کند نباشیم. در انتها امید است با توجه به اراده دولت جدید در ایجاد گشایش اقتصادی و با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده در پرتو برنامه‌ریزی‌های مناسب و اصولی شاهد رونق گردشگری در جزیره زیبای کیش باشیم.

منبع: تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *