کوه دنا

سفرنامه صعود به قله دنا

تاریخ جمعه ۱۳۶۰/۰۵/۰۹

ساعت ۰۶:۳۰صبح از طریق جاده شیراز – یاسوج بوسیله مینی بوس عزم  سفر کردیم.

مقصد قله حوض دال واقع در ۲۳۵ کیلومتری شمالفرب شیراز و ۱ کیلومتری شمال قریه سی سخت بود.

این قله یکی از چندین قله مرتفع سلسله جبال دنا است که با ۴۲۵۰ متر ارتفاع، قله مرکزی این رشته محسوب می شود. پس از رسیدن به شهرستان یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد توسط یک مینی بوس به قریه سی سخت که در ۳۶ کیلومتری شمالغرب یاسوج واقع است عزیمت نمودیم و در  ساعت ۱۴:۰۰ پس از صرف نهار و استراحت از طریق تنگ سی چونی و گردنه بیژن صعود را آغاز کردیم. در ساعت ۱۸:۰۰ در محل پناهگاهی اطراق نموده و شب را به صبح رساندیم.

در ساعت ۰۸:۰۰ مورخ ۱۰ مرداد صعود را ادامه دادیم و در ساعت ۱۴:۰۰ در پایان صعود در محل قله حوض دال گرد آمدیم. از محل این قله، قله های پازن پیر در سمت شرق و قله های سه قپ که شامل بیژن یک، دو و سه است در سمت مغرب دیده می شوند.

پس از نصب تابلوی گروه کوهنوردی آرش شیراز و تجدید قوا شروع به بازگشت نمودیم. متاسفانه بر اثر یک اشتباه نام قله ای که بدان صعود شد بر روی تابلوی مذکور غلط نگاشته شده است و همچنین تاریخ صعود ۱۱ مرداد ذکر شده است که صحیح آن ۱۰ مرداد می باشد.

وجه تسمیه نام حوض دال طبق گفته اهالی بومی وجود حوضچه ای در ارتفاع ۳۹۰۰ متری است که محل جمع شدن آب حاصل از ذوب برف است.

دال در زبان محلی به کرکس گفته می شود و بر روی این محل دال ها پرواز کرده و چرخ می زنند. در مورد نامگذاری تنگ و قلل به نام بیژن دو روایت گفته می شود و عده ای از اهالی بومی معتقدند به خاطر نام اولین کوهنوردی است که به این قلل صعود کرده است. روایت دوم که به نظر صحیح تر است و در کتب معتبر تاریخ نیز ذکر شده  این است که بر طبق افسانه های کهن ایران باستان بیژن در این کوه در غاری زندانی بوده و رستم او را نجات می دهد.

در مسیر بازگشت در ساعت ۱۸:۰۰ در کنار چشمه محل تامین آب مورد مصرف اهالی سی سخت که در میان تنگ بیژن واقع است و به چشمه فیلی موسوم است توقف کرده و شب را به صبح رساندیم. در ساعت ۰۸:۳۰ مورخه ۱۱ مرداد به سی سخت رسیدیم و توسط کامیون به یاسوج بازگشتیم پس از بازدید از آبشار و پارک جنگلی یاسوج در ساعت ۱۷:۰۰ به شیراز عزیمت کردیم.

مسیر صعود به قله از روی کروکی های ثبت شده و پرسش از اهالی بومی انتخاب شد و اکثر افراد گروه با کوله کامل به قله صعود نمودند.

تعداد افرادی که در این برنامه همراه بودند ۹ نفر بود.